انواع لوله تیوب و تفاوت هر کدام با یکدیگر در چیست؟

انواع لوله تیوب

از انواع لوله های فولادی در گسترده وسیعی از صنایعی مثل نفت، گاز و آب رسانی استفاده می شود؛ ولی گاهی این لوله ها با نوع دیگری از مقاطع به نام تیوب اشتباه گرفته شوند؛ زیرا این دو به یکدیگر شبیه هستند. البته این دو محصول تفاوت‌هایی با هم دارند که اگر علاقه‌مند به دانستن این تفاوت‌ها هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

لوله (Pipe) چیست ؟

لوله یا پایپ به یک مقطع فولادی تو خالی دارای سطح مقطع کاملا دایره‌ای شکل می گویند که در اندازه‌های مختلف و طول های 6 و 12 متر تولید می شوند. این لوله‌ها برای انتقال سیالاتی مثل نفت، آب و گاز از منابع به پالایشگاه ها یا محل های مسکونی کاربرد دارند. به همین دلیل ابعاد بیرونی لوله از اندازه دهانه‌ای که گاز یا سیالات از آن عبور می کنند اهمیت بیشتری خواهد داشت. با توجه به این امر سایزبندی لوله ها بر اساس (Schedule) و قطر درونی لوله تعیین می گردد که اصلی‌ترین تفاوت انواع لوله تیوب به شمار می رود. همچنین تولید لوله ها فقط با سطح مقطع گرد طراحی و تولید می شوند.

تیوب (Tube) چیست؟

تیوب فولادی به صورت یک مقطع توخالی و طویل با سطح مقطع های دایره‌ای، مستطیلی، بیضی یا مربع می باشد و تولید آن در سایزهای مختلف و دلخواه انجام می شود. کاربرد این تیوب ها در سیستم های ابزار دقیق، تجهیزات تحت فشار و کاربردهای ساختاری است. سایز تیوب با قطر خارجی واقعی آن برابر است و می تواند مهم‌ترین تفاوت بین انواع لوله تیوب محسوب شود.

آشنایی با مهم‌ترین تفاوت های انواع لوله تیوب

در ادامه تفاوت های لوله تیوب را از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار می دهیم.

1.تفاوت لوله تیوب از لحاظ شکل ظاهری

انواع لوله تیوب می تواند از لحاظ مشخصات ابعادی و شکل ظاهری با هم تفاوت هایی داشته باشند. همان طور که گفتیم لوله ها به شکل یک استوانه تو خالی با مقطعی گرد است، در حالی که یک تیوب در بازار با مقاطع مختلفی شامل مربع، مستطیل، بیضی و گرد می توان یافت.

2. تفاوت انواع لوله تیوب از نظر تلورانس ابعادی

تفاوت دیگر لوله و تیوب تلورانس یا رواداری این دو محصول است که تیوب نسبت به لوله تلورانس کمتری دارد. بنابراین دیواره های تیوب از لحاظ شکل ظاهری از جداره لوله صاف‌تر می باشد. به عنوان مثال ضخامت لوله در طول خود تلورانس ابعادی دارد و ضخامت تیوب ها در تمام طول آن یکسان است.

3. تفاوت لوله و تیوب از لحاظ نحوه تولید

انواع لوله تیوب فولادی بر اساس استانداردهایی ساخته می شوند. اما در بیشتر مواقع در ساخت تیوب نسبت به لوله الزامات سخت‌تری را لحاظ می کنند. همچنین تست و بازرسی تیوب با دقت بیشتری نسبت به لوله انجام می شود و احتمالا به همین دلیل قیمت تمام شده تیوب از لوله بالاتر است.

به طور کلی لوله به دو روش نورد گرم و نورد سرد ساخته‌می شود و در تولید اغلب تیوب ها از روش نورد گرم استفاده می کنند. همچنین ساخت لوله ها به شکل درزدار و بدون درز بوده و بیشتر تیوب ها به صورت بدون درز تولید می شوند.

راهنمای انتخاب و خرید لوله تیوب

4.تفاوت انواع لوله تیوب از نظر قیمت

همان طور که بیان شد برای ساخت تیوب ها به الزامات تولید بیشتر و دقت بالاتر نیاز است. به همین علت قیمت تیوب نسبت به قیمت لوله بیشتر می باشد، وزن لوله ها یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت این محصولات است و با توجه به استاندارد ساخت و وزنی که هر لوله دارد می تواند قیمت متفاوتی داشته باشد.

5.تفاوت لوله و تیوب از لحاظ کاربرد آن‌ها

عامل کاربرد از مهم‌ترین تفاوت های انواع لوله تیوب است؛ زیرا لوله ها برای انتقال سیالات برای مسافت های طولانی و از نقطه‌ای به نقطه دیگر کاربرد دارند. در صورتی که تیوب ها در بیشتر موارد برای گردش سیال داخل سیستم استفاده می شود؛ به عبارتی لوله ها وظیفه انتقال مایعات را بر عهده دارند؛ ولی تیوب ها برای ساخت دستگاه یا سیستم کاربرد دارد. ساخت بویلرها، مبدل‌ های حرارتی و کوره های نفتی از جمله کاربردهای تیوب ها است.
تفاوت دیگر لوله و تیوب در انعطاف پذیری این دو محصول است؛ به طوری که تیوب ها قابلیت خم شدن را دارند و از این رو در مواقعی که نیاز به عبور سیالات در مسیرهای انحنادار است می توان از آن‌ها استفاده کرد و نسبت به لوله انتخاب بهتری هستند.

جمع بندی

در مجموع انواع لوله تیوب دارای مقطع گرد بوده و با توجه به این موضوع اگر به مشخصات خاص هر یک از این دو محصول توجه نشود می تواند هنگام خرید مشتری دچار مشکل‌شده و سرمایه خود را هدر دهد.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *