انواع لوله استیل و کاربرد‌های هر کدام+ قیمت و خرید

انواع لوله استیل

لوله‌های استیل آلیاژ‌هایی از فولاد هستند که با اضافه کردن ترکیباتی دیگر آن را به شکل لوله‌های استیل در می‌آورند. با توجه به طراحی خاص لوله استیل امروزه کاربرد لوله استیل را در صنایع مختلف می‌توان مشاهده کرد. از این لوله‌ها برای ساخت تجهیزات مختلف مانند ورقه‌های استیل، تجهیزات مربوط به ماشین آلات و غیره استفاده می‌شود.
از آن جایی که لوله‌های استیل را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند، بنابراین هر صنعتی از نوع لوله استیل خاصی استفاده می‌کند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که لوله استیل در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم انواع لوله استیل را به شما معرفی کنیم.

انواع لوله استیل از نظر شکل

لوله‌های استیل را از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. ما در ادامه این دو نوع لوله استیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
لوله استیل درزدار
نحوه ساخت این نمونه از انواع لوله استیل موجب شده تا به آن‌ها لوله‌های استیل درزدار بگویند. برای ساخت این لوله‌ها از استیل ۳۰۰ استفاده می‌کنند. در نهایت می‌توان خروجی‌هایی مانند لوله استیل ۳۱۶، ۳۰۴ و لوله استیل دابلکس را مشاهده کرد.
این نوع لوله استیل را در کشور‌های چین و تایوان تولید می‌کنند. برای ساخت لوله‌های استیل درزدار ورق‌های استیل مختلف را به یکدیگر جوش می‌دهند. از این نوع لوله استیل می‌توان در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، مواد شیمیایی و کارخانه‌هایی دارویی استفاده کرد.

لوله استیل بدون درز

یکی دیگر از انواع لوله استیل، لوله استیل بدون درز بوده و همان گونه از نامش پیداست در ساختار این مدل هیچ نوع درزی مشاهده نمی‌شود. برای ساخت این نوع لوله نیز استیل ۳۰۰ را به کار می‌برند، با این تفاوت که قطعات فولادی را با استفاده از مواردی مانند حرارت، کشش و غیره به لوله‌های استیل بدون درز تبدیل می‌کنند و در طی این فرایند برای وصل کردن لوله‌ها از جوش استفاده نمی‌کنند.
این لوله‌ها نیز در مدل‌های مختلفی مانند لوله‌های استیل بدون درز ۳۱۰، ۳۱۶، ۳۰۴ و ۳۲۱ تولید و عرضه می‌شود. این نوع لوله‌ها در مقایسه با نمونه‌های درزدار دارای قیمت و کیفیت بالاتری هستند. کاربرد لوله استیل در نوع بدون درز در صنایع و کارخانه‌های مختلفی است.
نکته مهمی که در مورد این مدل از لوله‌ها وجود دارد این است که عدم استفاده از جوش برای ساخت این تجهیزات موجب شده تا تولید‌کنندگان نتوانند لوله‌های استیل بدون درز را در قطر‌های بالا تولید نمایند. نکته دیگر این که لوله استیل در مدل ۳۰۴ و ۳۱۶ و دابلکس در دو نوع درز دارد و بدون درز تولید شده، بنابراین در زمان خرید باید به این موضوع توجه کنید.

انواع لوله استیل از نظر کاربرد

همان طور که گفتیم کاربرد لوله استیل را در صنایع مختلف می‌توان مشاهده کرد. انواع لوله استیل از نظر کاربرد را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.
لوله استیل نرده
لوله استیل نرده را در ساختمان‌سازی برای ساخت حفاظ استیل و نرده‌ها به کار می‌برند. این نوع لوله استیل دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و سطح آن‌ها کاملاً صاف و صیقلی است. لوله‌های استیل نرده قابل بازیافت بوده و نحوه نگهداری از آن‌ها کار سختی نیست.
برای ساخت و تولید لوله استیل نرده آلیاژ‌های ۲۰۱ و ۳۰۴ را به کار می‌برند. البته باید اشاره کنیم که لوله‌های استیل ۳۰۴ یکی از بهترین مدل‌ها برای تولید نرده به شمار ‌می‌روند. دلیل این امر این است که آلیاژ‌های به کاررفته برای ساخت آن موجب می‌شود تا نرده‌ها در محیط‌های مرطوب دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند.
به علاوه برای ساخت نرده‌هایی که در فضای‌های داخلی و دکوراسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله‌های ۲۰۱ را به کا می‌برند؛ زیا کیفیت ظاهری خوبی داشته و قیمت آن‌ها نیز مناسب است. البته قیمت این محصولات بر اساس پارامتر‌های مختلفی تعیین می‌شود.

کاربرد لوله استیل

لوله استیل طلایی

برای تولید این لوله‌های استیل طلایی از برخی آلیاژ‌هایی که برای تولید لوله استیل نقره‌ای به کاررفته، استفاده می‌کنند. این نوع لوله‌ها دارای رنگ ثابتی بوده و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. کاربرد لوله استیل در این مدل برای طراحی دکوراسیون داخلی و فعالیت‌های دکوراتیو است.

لوله استیل نسوز
یکی دیگر از انواع لوله استیل، لوله‌های نسوز هستند که معمولاً در محیط‌هایی به کار ‌می‌روند که دما و حرارت در آن بالا است. برای تولید لوله‌های استیل نسوز علاوه بر آلیاژ‌های نیکل و کروم از عناصر دیگر مانند تیتانیوم و مولیبدن نیز استفاده می‌کنند. این عناصر باعث‌شده تا پایداری این محصولات در دمای بالا افزایش یابد.
از جمله کاربرد‌های این لوله‌های استیل نسوز می‌توان به سیستم‌های لوله کشی صنعتی، خطوط حاوی آب دریا، خطوط هوای فشرده و خطوط آب سخت‌گیری شده، اشاره کرد.

لوله استیل نازک
لوله استیل نازک همان طور که از نامش پیداست ضخامت کمی دارد و معمولاً در اندازه ۲ اینچ آن‌ها را تولید می‌کنند. این لوله‌های استیل در اندازه‌های 0.5، 0.6، 0.7، 0.8 و 1 میلی‌متری در بازار موجود هستند. این نوع لوله‌های استیل را با نام لوله‌های استیل جوشی نیز می‌شناسند و از آن‌ها در طراحی دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های لوله استیل

همان گونه که ذکر کردیم لوله‌های استیل در مدل‌های مختلف و انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند. هر یک از این لوله‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند، اما برخی از ویژگی‌های این تجهیزات مشترک است.
از جمله ویژگی‌های مشترک لوله‌های استیل می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت بازیافت، سطح صاف و طول عمر بالا اشاره کرد.

قیمت انواع لوله استیل
قیمت هر یک از انواع لوله استیل با هم تفاوت دارند. عوامل مختلفی می‌توانند روی قیمت این تجهیزات تأثیر داشته باشند. برای مثال مقدار و نوع آلیاژ‌های به کاررفته در هر نمونه می‌تواند روی قیمت آن تأثیر بگذارد. از دیگر عوامل تأثیرگذار روی قیمت لوله استیل می‌توان به نوسانات بازار، ابعاد و اندازه لوله استیل، کاربرد آن و غیره اشاره کرد.

نکات مهم برای خرید لوله استیل

قبل از خرید انواع لوله استیل باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. به عنوان مثال قبل از خرید هر یک از انواع لوله‌های استیل بهتر است نیاز‌های کسب و کار خود را در نظر گرفته و با ویژگی‌های هر یک از نمونه‌های لوله استیل آشنا شوید تا در نهایت بتوانید لوله متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.
به علاوه باید سعی کنید که این تجهیزات را از مراکز معتبر تهیه کنید تا لوله‌های با کیفیتی را در اختیار شما قرار دهند. خرید لوله استیل بی‌کیفیت موجب شده تا این تجهیزات بعد از مدتی دچار زنگ زدگی شده و شکل ظاهری اولیه خود را از دست دهند.

جمع‌بندی

لوله‌های استیل از جمله تجهیزات پرکاربردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات مانند هر محصول دیگری در انواع مختلفی تولید شده‌اند که هر یک از انواع آن کاربرد و ویژگی‌های خاصی دارد. به علاوه قیمت انواع لوله استیل نیز با توجه به شرایط مختلف متفاوت است.

5/5 - (6 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *