انواع روش های خمکاری لوله استیل {اصولی و حرفه ای}

خمکاری لوله استیل

خمکاری لوله استیل یکی از کاربردی ترین راه های ایجاد فرم در لوله‌ های استیل است تا به این وسیله به راحتی بتوان در حوزه ‌های مختلف تجاری و صنعتی همچون حمل‌ و نقل، انتقال انواع سیالات، هوا فضا، لوازم شیمیایی، محصولات تزئینی و دکوراتیو و … از آن استفاده کرد. هم چنین خمکاری لوله استیل یک روش دائمی برای تغییر شکل این‌لوله ها است. خمکاری‌لوله استیل به دلیل مقاومت بالایی که دارد، دارای ظرایف خاصی است و از طروق مختلفی قابل انجام است. هم چنین جنس لوله و میزان ضخامت آن در انجام خمکاری تأثیر‌گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خمکاری لوله استیل چیست؟

خمکاری لوله استیل به فرآیندی گفته می شود که در طی آن، به وسیله دستگاه های خم در طول‌لوله تغییر زاویه ایجاد می شود و این تغییرات با در نظر گرفتن کاربرد لوله ها می تواند متفاوت باشد. برای خمکاری لوله استیل دستگاه‌ های متفاوتی وجود دارد که در انتخاب آن باید به زوایای مورد نیاز برای خم،  اندازه و ضخامت ورق، سرعت لازم در انجام خمکاری، میزان دشواری کار و دقت عملیات و..  توجه شود.  در واقع، به منظور اجرای خم اصولی، اصول خمکاری لوله باید رعایت شود.

خمکاری لوله استیل بدون در نظر گرفتن نوع آلیاژ ورق آن راحت تر از خمکاری پروفیل است زیرا زوایای پروفیل در حین خم، واکنش های پیچیده تری را بروز می دهند. به همین دلیل می توان در لوله های استیل، زوایای تندتری را نسبت به پروفیل ایجاد کرد. قابل ذکر است که بیشترین میزان اجرای خمکاری، در لوله ‌هایی است که سطح مقطع گردی دارند.

انواع روش های خمکاری لوله استیل

به طور کلی، خمکاری‌لوله استیل، نوعی فرآیند سردکاری محسوب می شود، بنابراین نیازی به حرارت ندارد و تمام مراحل فرآیند خم لوله در دمای اتاق انجام می ‌شود. استفاده از روش سردکاری، به­ واسطه مزایای زیادی که دارد، نسبت به روش‌های دیگر، پرکاربردتر است. در ادامه به انواع روش های خمکاری لوله اشاره می کنیم:

انواع روش های خمکاری لوله

انجام خمکاری لوله استیل پرسی

در خمکاری لوله استیل پرسی، از یک قالب نیم دایره استفاده می شود. در این روش، لوله مورد نظر روی قالب مذکور قرار می گیرد و سپس به کمک دو اهرم هیدرولیکی، از بالا به دو طرف مقطع لوله فشار وارد می شود و به دلیل همین فشار،  لوله خم می شود و شکل قالب نیم دایره ای را به خود می گیرد. لازم به ذکر است که در این روش، دقت خمکاری پایین است و بر چگونگی انجام فرایند کنترل کمی وجود دارد؛ به همین دلیل احتمال پارگی و دفرمه شدن لوله استیل زیاد است و بهتر است فلزات‌ حساس با این روش خمکاری نشوند. به طور معمول از این روش خمکاری برای پروفیل‌ های مورد استفاده برای ساخت پایه ‌های مبلمان استفاده می شود.

انجام خمکاری لوله استیل غلتکی

در روش خمکاری لوله استیل غلتکی برای ایجاد خمش از سه غلتک استفاده می‌شود. غلتک ‌های موجود در این دستگاه خمکاری متحرک هستند و تنظیم فاصله و زاویه‌ غلتک ها نسبت به یکدیگر، با توجه به اندازه و ضخامت لوله و هم چنین زاویه مورد نیاز انجام می ‌شود. خمکاری لوله استیل غلتکی بیشتر به منظور خمکاری پروفیل ­های با ابعاد بزرگ و برای اجرای زاویه ­های پیچیده کاربرد دارد. هم چنین می‌توان خمکاری‌لوله های استیل دکوراتیو را با استفاده از روش غلتکی انجام داد.

انجام خمکاری لوله استیل کششی- فشاری

خمکاری لوله استیل کششی- فشاری به کمک ابزاری به نام مندرل انجام می شود. در واقع از این ابزار، برای تعیین زاویه دقیق خم و کاهش ضخامت لوله در زمان خم کردن استفاده می شود. ابزار مندرل به وسیله نیروی پنوماتیکی و هیدرولیکی وارد پروفیل می‌شود و با استفاده از یک دستگاه پرس به آن فشار وارد می ‌کند. در واقع، چرخش لوله به دور این قالب دوار و متحرک موجب کاهش ضخامت آن می‌ شود. این روش نسبت به دیگر روش‌ های خمکاری‌لوله استیل بیشترین دقت را دارا است.

خمکاری لوله استیل کششی

به منظور خمکاری‌لوله های استیل دکوراتیو، از قالب ‌های بدون حرکت و ثابت و گیره ‌های متحرک برای ایجاد خمش در پروفیل استفاده می شود.

روش صحیح جوشکاری لوله استیل + معرفی انواع روش ها

خمکاری لوله استیل فشاری

برای انجام خمکاری لوله استیل فشاری از یک قالب ثابت و دوار استفاده می ‌شود. در این روش، لوله از میان یک گیره و قالب ثابت عبور می ‌کند و بخش آزاد آن به وسیله قالب فشاری به‌ شکل دایره‌ وار در اطراف قالب ثابت زاویه می ‌گیرد.

خمکاری‌لوله استیل فشاری برای ایجاد خمش در تولید قطعاتی مناسب است که قطر خم در دو سوی فلز متقارن باشد.

مزایای خمکاری سرد لوله های استیل

انواع لوله‌ های استیل به واسطه کاربرد زیادی که در صنایع گوناگون دارند، به شدت مورد استفاده قرار می گیرند و هر صنعت با توجه به نیاز خود تغییراتی را در این پروفیل‌ ها انجام می دهد. روش خمکاری سرد به­ دلیل هزینه پایین و سرعت بالا، ‌ایده‌آل است. هم چنین به دلیل عدم استفاده از حرارت در این روش، در ویژگی های مکانیکی و شیمیایی لوله های استیل تغییری ایجاد نمی شود و در نتیجه مقاومت آن در مقابل عوامل مختلف حفظ می شود. در خمکاری لوله استیل سرد نیازی به تمیزکاری و پوسته زدایی فلز نیست.

سخن پایانی

خمکاری‌لوله استیل به روش سردکاری و با استفاده از دستگاه های مختلفی قابل انجام است. انتخاب روش خمکاری و همین طور نوع دستگاه و گیره های مورد نظر، بر اساس هدف شما از ایجاد خمش در لوله، سایز و ضخامت لوله و … انجام می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *