انواع بست لوله استیل + کاربرد و استانداردهای مهم در هنگام خرید

انواع بست لوله استیل

فلز استیل از جمله فلزاتی است که طی سال های اخیر، به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر برای ساخت انواع سازه ها به کار می رود. از این فلز پرکاربرد در حوزه های مختلفی از صنعت به طور گسترده استفاده می شود. یکی از مهم ترین کاربردهای این فلز مربوط به ساخت بست لوله است. در ساختمان سازی از انواع بست لوله استفاده می شود که این بست ها برای عملکرد مناسب باید از کیفیت لازم برخوردار باشند. بنابراین انواع بست لوله استیل به منظور ثابت نگه داشتن قطعات در کنار هم به کار گرفته می شوند.

بست لوله استیل چیست؟

بست لوله استیل یکی از انواع بست های فلزی است که نقش بسیار مهمی در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی ایفا می کند. این ابزار فلزی برای تثبیت لوله ها و شیلنگ ها به سطوح متفاوت کاربرد داشته و انواع مختلف آنها کاربردهای متفاوتی دارند. این بست ها می توانند قطعات را طوری در کنار یکدیگر ثابت و بی حرکت نگه دارند که از هرگونه جابجایی آنها ممانعت شود. بست لوله استیل باید به گونه ای ساخته شود که در مقابل فشارهای وارده، مقاومت لازم را داشته و تخریب نشوند. برای مثال، بست های پلاستیکی و برخی بست های فلزی در اثر رطوبت، تغییرات هوا یا برخورد با آب، دچار آسیب دیدگی شده و کاربرد خود را از دست می دهند.

alarm

بررسی مقاومت لوله ها در دماهای مختلف

انواع بست لوله استیل و کاربرد آنها

بست های لوله استیل در انواع مختلفی تولید می شوند. به طوری که هر نوع از آنها برای موارد خاصی کاربرد دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع بست لوله استیل و کاربرد هرکدام آشنا شوید:

بست دیواری

بست دیواری یکی از انواع بست لوله استیل است که از طریق پایه و به صورت عمودی بر روی دیوار نصب می شود. به طوری که لوله مورد نظر از داخل این بست رد شده و به این ترتیب از حرکت و تکان خوردن لوله جلوگیری می شود. بست های دیواری برای لوله های پلیکا کاربرد گسترده تری دارند.

بست آویز تی (T)

از بست آویز T، معمولا در شرایطی استفاده می شود که می خواهیم لوله ها را از سقف و از یک ارتفاع معین آویزان کنیم. در این نوع لوله کشی، فاصله لوله از سقف باید طوری باشد که شیب بندی رعایت شود. از آنجایی که بست آویز T دنباله دار است، استفاده از آن می تواند ارتفاع مد نظر را ایجاد نماید.

بست گلابی (اسپرینکلر)

مهم ترین کاربرد بست گلابی، استفاده از آن در نصب سیستم ها و لوله های آتش نشانی است. علاوه بر این، بست گلابی در مواقعی که می خواهید یک لوله را از سقف یا هر قسمت دیگری آویزان کنید نیز بهترین انتخاب خواهد بود. این نوع بست وزن بسیار کمی داشته و مقاومت آن در برابر فشار بسیار بالاست. کاربرد بسیار مهم این بست استیل، مربوط به اتصال دو شیلنگ آتش نشانی به یکدیگر است.

بست آویز رگلاژی

بست آویز رگلاژی یکی از پرکاربردترین بست ها در سیستم تاسیسات به شمار می رود. مهم ترین کاربرد این بست، نگه داشتن لوله های فاضلاب، لوله های پلیکا، لوله های فلزی و… است.

بست پایه دار

به طور کلی، از بست های لوله استیل برای محکم کردن جایگاه لوله ها استفاده می شود. در لوله کشی روکار که اغلب روی دیوار انجام می شود، با استفاده از بست پایه دار جایگاه لوله را بر روی دیوار ثابت می کنند. لوله کشی روکار در آشپزخانه بسیار متداول است. برای مثال، لوله های آب گرم کن از جمله مواردی هستند که لوله کشی آن به صورت روکار است. چنانچه لوله کشی روی دیوار ثابت نشود می تواند مشکلات متعددی را ایجاد نماید.

بست سقفی

بست های سقفی نوعی بست استیل هستند که به سقف جوش می خورند. این بست ها شباهت بسیار زیادی به بست های T دارند و تنها تفاوت آنها این است که بست های سقفی فاقد دنباله می باشند.

 

بست روکش دار

بست روکش دار در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. از این نوع بست در رایزرها، لوله های زیر سقف و لوله های دیواری استفاده می شود. روکش موجود در این بست ها موجب می شود تا بست دچار خوردگی یا زنگ زدگی نشود. به همین دلیل، بست های روکش دار از عمر بسیار بالایی برخوردار می باشند.

بست تک پیچ و دوپیچ

بست های تک پیچ و دوپیچ بیشتر در لوله های گاز مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که برای لوله های سبک از بست تک پیچ و برای لوله های سنگین از بست دوپیچ استفاده می شود.

خرید بست لوله استیل

استانداردهای مهم هنگام خرید بست لوله استیل

توجه به برخی نکات و استانداردها باعث می شود تا هنگام خرید بست لوله استیل، بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب نماییم. در این بخش به مهم ترین نکات اشاره کرده ایم:

  • اندازه و ظرفیت: انتخاب اندازه بست باید به گونه ای باشد که با لوله مد نظر شما هماهنگی داشته باشد. بنابراین باید حداکثر ظرفیت بست را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید که با لوله شما سازگار است.
  • نوع بست: هر نوع بست لوله استیل کاربرد خاص خود را دارد. بنابراین بهتر است بستی را انتخاب کنید که به بهترین شکل به نیاز شما پاسخ دهد.
  • سهولت استفاده: استفاده و تنظیم آسان بست، از جمله مواردی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشت. به همین دلیل توصیه می شود در جستجوی بست هایی باشید که تنظیم ساده ای داشته و از مکانیزم های آزادسازی سریع برخوردار باشند.
  • قیمت: انواع بست لوله استیل، قیمت های متفاوتی دارند. معمولا بست هایی که کیفیت بالاتری دارند از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. با توجه به اهمیت کیفیت بست لوله استیل بهتر است بهترین و باکیفیت ترین بست ها را برای زمینه های مورد نظر خود انتخاب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب با انواع بست لوله استیل و کاربرد آنها آشنا شدیم. همانطور که متوجه شدید، بست های لوله استیل کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت از جمله صنعت ساختمان سازی دارند. این بست ها با توجه به نوعی که دارند در زمینه های مختلف به کار گرفته می شوند.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *