انواع برش ورق استیل به همراه نکات مهمی که باید بدانید

برش ورق استیل

ورق استیل یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات فلزی بوده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که ورق‌های استیل را به صورت رول یا شیت به بازار عرضه می‌کنند، قبل از استفاده باید این ورق‌ها را برش دهند. با توجه به نوع ورق استیل و ضخامت و دقت برش، برای برش آن از تجهیزات مختلفی استفاده کرده و روش‌های متفاوتی را به کار می‌برند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع برش ورق استیل آشنا کنیم.

انواع برش ورق استیل

مواد اولیه استیل آهن بوده و به دلیل اضافه کردن ترکیبات مختلف خواص جدیدی در ان ایجاد می‌شود. این ورق‌ های استیل دارای استحکام و انعطاف‌ پذیری بالایی هستند، برای همین در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کنند. برای برش ورق‌های استیل از روش‌های مختلفی استفاده کرده که برخی از آن‌ها اتوماتیک و برخی دیگر به صورت دستی است.
برخی از روش‌های برش استیل ارائه بسیار پر هزینه است، به همین علت تنها برای کاربری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل روش‌های برش استیل مقرون به صرفه‌تری نیز موجود است که می‌توان انواع ورق‌های استیل را با کمک آن‌ها برش داد. برخی از این روش‌ها ممکن است تنها برای ورقه‌های استیل نازک و برخی دیگر تنها برای ورقه‌های استیل ضخیم مناسب باشند. ما در ادامه انواع روش برش استیل را به شما معرفی می‌کنیم.

برش ورق استیل با لیزر

برش ورق استیل با استفاده از لیزر به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های برش ورق‌های استیل شناخته می‌شود. این نوع برش امروزه خود یک صنعتمی باشد و دلیل محبوبیت آن را می‌توان قیمت مناسب و دقت بالای برش آن عنوان کرد. در برش با لیزر فرایند برش با استفاده از گرمای شدید صورت می گیرد که این گرما حاصل از پرتو متمرکز لیزر است.
در این روش برش دستگاه عملیات برش را به صورت اتوماتیک انجام داده و همین امر موجب شده تا برش‌های بسیار دقیق را ایجاد کند. به علاوه با استفاده از لیزر می‌تواند طرح‌های مختلف را بر روی ورق‌های استیل به وجود آورد.
نکته مهمی در مورد برش ورق استیل با استفاده از لیزر وجود دارد این است که این روش تنها برای برش ورقه‌های نازک استیل که ضخامت آن تا ۳۰ میلی‌متر می‌رسد، مناسب است. در زمان استفاده از این روش برای ورقه‌های ضخیم از سرعت دستگاه کم و در ورقه‌های نازک عملیات برش با سرعت بالایی انجام می‌شود.

برش ورق‌های استیل به روش پلاسما

نوع دیگری از روش‌های برش استیل استفاده از روش پلاسما است. این روش با استفاده از یک مشعل انجام شده و بین گاز خروجی از سر مشعل و صفحه فلز یک قوس ایجاد می‌شود. گازی که در روش پلاسما مورد استفاده قرار گرفته نوعی هوای فشرده یا گاز نجیب بوده که با سرعت بسیار بالایی از مشعل خارج می‌شود. این گاز در نهایت به پلاسما تبدیل شده و می‌تواند به ورقه‌های استیل نفوذ کرده و در نهایت برش را ایجاد کند.
در این روش برش تقریباً دقیق انجام شده و در زمان برش تراشه فلزی به وجود نمی‌آید. از این روش برش ورق‌های استیل می‌توان برای استیل‌هایی با ضخامت نیم تا ۱۷۰ میلی‌متری استفاده کرد. البته باید گفت که این روش بسیار پرهزینه بوده و لبه ها کیفیت بالایی ندارد.

برش-ورق‌های-استیل-به-روش-پلاسما

برش ورق‌های استیل با استفاده از گازهوا یا هوابرش

برش ورق‌های استیل با استفاده از گازهوا یا هوا برش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برش محسوب می‌شود. در این روش برای انجام عملیات برش از شعله گاز و اکسیژن استفاده می‌کنند. در این روش برش ورق‌های استیل را به دو طریق مختلف انجام می‌دهند تا در ناحیه برش استیل اکسید کروم دیرگداز ایجاد نشود.
این روش بیشتر از برخی روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان دلیل آن را قیمت پایین، انجام برش ورقه‌های ضخیم، سرعت بالای برش و کمتر شدن میزان ضایعات بیان کرد. البته نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این روش برش در کنار سرعت بالایی که دارد، دقت آن پایین است و در واقع دقت برش به اوپراتور بستگی دارد.

برش ورق‌های استیل با واترجت

در این نوع روش برش، برای برش ورق استیل از آب با فشار بالا استفاده می‌کنند. نحوه برش با استفاده از واترجت به این صورت بوده که ترکیبی از آب و مواد ساینده نظیر شن با استفاده از یک پمپ که دارای فشاری بسیار قوی است، به داخل یک نازل که قطر کمی دارد هدایت و در نهایت برش انجام می شود.
در این روش لبه های برش در مقایسه با روش لیزر کیفیت بهتری دارند؛ زیرا در زمان برش هیچ گرمایی ایجاد نمی‌شود. این عدم تولید گرما باعث تغییر پیدا کردن خواص فلز می شود. با این که این روش هزینه بسیار بالایی دارد، اما می‌توان برای برش هر نوع ورق استیلی با هر ضخامتی از آن استفاده کرد.

برش ورق‌های استیل با سی ان سی

دستگاه سی ان سی را به عنوان یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های برش می‌دانند که از آن برای برش انواع ورقه‌های استیل و فلزات دیگر استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توانند با سرعت بالایی برش‌های دقیق را ایجاد کرد و علاوه بر آن طرح‌هایی را بر روی ورقه‌های استیل به وجود آورد.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش برش ورق استیل که بسیار مورد توجه قرار می گیرد این است که تمامی مراحل برش ورق‌های استیل درون سیستم کامپیوتری ذخیره و این ویژگی این امکان را فراهم کرده تا بتوان از برش‌های بعدی نیز از همان کد‌ها استفاده کرد. البته با این دستگاه تنها می‌توانید ورق‌هایی با ضخامت ۱۵ تا بیش از ۵۰ میلی‌متری را انجام دهید.

 

برش-ورق‌های-استیل-به-روش-محتلف

برش ورق استیل با گیوتین

یکی از روش‌هایی که می‌توان برش‌های چهارگوش ورق‌های استیل را ایجاد کرد، استفاده از روش گیوتین است. این دستگاه دارای یک تیغه ثابت و یک تیغه متحرک بوده که این تجهیزات به شکل هیدرولیکی یا مکانیکی حرکت خواهند کرد و در نهایت برش مورد نظر را ایجاد می‌کنند. گیوتین‌های مکانیکی در مقایسه با گیوتین‌های هیدرولیکی سرعت بیشتری داشته و برای برش ورقه‌های نازک کاربرد دارد.
این در حالی است که گیوتین‌های هیدرولیکی با وجود این که سرعت پایینی دارند، قدرت بیشتری داشته و برای برش ورقه‌های ضخیم مناسب هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این روش تنها می‌تواند برش‌های مستقیم را ایجاد کرد و انجام برش‌های طرح دار با استفاده از این روش ممکن نیست.

جمع‌بندی

ورق‌های استیل از جمله محصولاتی فلزی هستند که می‌توان در صنایع مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به این که این ورق‌ها به صورت رول و شیت به بازار عرضه شده‌اند، برای استفاده باید آن‌ها را برش داد. برای برش ورق استیل روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله برخی از آن‌ها را برای شما بیان کردیم.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *