مشخصات استنلس استیل 904L

استنلس استیل 904L

استنلس استیل 904L یکی از گریدهای آستنیتی استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ با محتوای کربن بسیار کم بوده که مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارد. به ساختار این استیل مقداری مس اضافه شده که موجب مقاومت آن در برابر اسیدهای احیا کننده مثل اسید سولفوریک می شود. این گرید از استیل مقاومت بسیار مناسبی در برابر ترک خوردگی دارد؛ در ادامه این مطلب به بررسی این گرید پرکاربرد خواهیم پرداخت، پس همراه ما باشید.

استنلس استیل 904L چیست؟

استیل 904L در سامانه USN با شماره N08904 شناخته می شود و یک آلیاژ سوپر آستنیتی بوده که برای اغلب محیط های شیمیایی مناسب است. از این آلیاژ برای تولید انواع میلگرد، لوله و ورق استیل استفاده شده و کاربرد گسترده ای دارد. افزوده شدن عناصر کروم، مس، مولیبدن و نیکل سبب شده تا استیل 904L بتواند در محیط خورنده، عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان دهد.

وجود ۲۵ درصد نیکل و ۴.۵ درصد مولیبدن در ساختار استیل 904L باعث می شود تا در برابر ترک خوردگی های ناشی از تنش کلریدی، خوردگی های حفره ای و خوردگی های عمومی مقاومت بالایی داشته باشد. این فولاد در برابر خوردگی در مقایسه با فولادهای ضد زنگ 316L و 316L مقاومت بسیار بهتری را از خود نشان می دهد.

استیل 904L در برابر اسید سولفوریک رقیق بسیار مقاوم بوده و در این شرایط می توان از آن استفاده کرد؛ علاوه بر این این فولاد در برابر اسیدهای آلی، اسید فسفریک و اسیدهای غیر آلی نیز مقاوم است.

شیوه ساخت و پردازش استیل 904L چگونه است؟

این فلز را با استفاده از شیوه های معمول می‌توان جوشکاری و پرداخت کرد که شامل مراحل زیر است:

شکل دهی گرم

دمای کار اکثر آلیاژها برای انجام پروسه کار گرم، بین ۱۵۶۲ تا ۲۱۲۰ درجه فارنهایت بوده و معمولا کار گرم به وسیله آنیل محلولی انجام می شود؛ علاوه بر این پس از انجام این کار، آلیاژ کوئنچ  می شود. شکل دهی گرم استیل 904L در دمای ۲۰۱۲ متوقف‌شده و آلیاژ به سرعت سرد خواهد شد.

شکل دهی سرد

فولاد 904L داکتیلیته بالایی دارد و حتی به آسانی شکل می گیرد. اضافه کردن مولیبدن و نیتروژن سبب می شود تا شکل دهی و پردازش ماده سخت شود. سخت شدن این پروسه به این مفهوم است که برای شکل دهی به این آلیاژ به ابزار و تجهیزات قدرتمندتری نیاز خواهد بود.

جوشکاری فولاد

فولاد 904L به آسانی و با استفاده از شیوه های استاندارد جوشکاری می شود؛ زیرا در این فولاد  توزیع عناصر و ساختار یکنواخت است. انجماد فولاد پس از جوشکاری سبب می شود تا عناصر خاص مثل مولیبدن، نیکل و کروم جایگاه خود را تغییر دهند و یکنواختی توزیع عناصر را از بین ببرند. این مسئله باعث می شود تا مقاومت فلز در برابر خوردگی مختل شود که شدت این اتفاق در استنلس استیل 904L  بسیار کم است.

ماشین کاری

سرعت کار سخت این آلیاژ سبب می شود تا ماشین کاری آن در مقایسه با سایز فولادهای ضد زنگ کمتر باشد.


خواص استیل 904L کدام است؟

در این قسمت به بررسی ویژگی های اصلی استیل 904L می پردازیم؛ این ویژگی ها عبارتند از:

مقاومت در برابر خوردگی

استیل 904L مقاومت بسیار مناسبی در برابر انواع خورنده ها دارد و مقاومت این استیل در محیط های دریایی و کلریدی بسیار مناسب است. 904L به دلیل وجود نیکل در ساختارش، مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک خوردگی تنشی دارد؛ علاوه بر این در این گرید مقادیری از مس نیز به ترکیب اضافه می شود که سبب مقاومت در برابر خوردگی اسید سولفوریک خواهد شد.

مقاومت در برابر حرارت و اکسیداسیون

استیل 904L در برابر اکسیداسیون مقاومت بسیار مناسبی دارد؛ البته این مقاومت در دماهای بیشتر از ۴۰۰ درجه سلسیوس کمتر می شود و می توان گفت که برای دماهای بالا مناسب نیست‌. در صورت نیاز به دماهای بالاتر بهتر است از سایر گریدها استفاده کنید.

کاربردهای استنلس استیل 904L کدامند؟

استیل 904L به علت مقاومت بسیار مناسبش در برابر خوردگی، کاربردهای گوناگونی دارد؛ برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • مبدل های حرارتی با آب دریا
  • برای ساخت اجزای پالایشگاه های نفت
  • تجهیزات و لوازم صنایع شیمیایی
  • دستگاه های صنایع خمیر و کاغذ
  • کارخانجات فرآوری اسید استیک، اسید فسفریک و اسید سولفوریک

جمع بندی

استیل 904L به دلیل مقاومت بسیار مناسبی که دارد، یکی از گریدهای پرکاربرد در صنایع نفت و گاز است. این استیل دارای استحکام مناسب در اغلب محیط های خورنده بوده و مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی تنشی دارد. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی بوده‌باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
تیم تولید محتوا