احداث یک کارخانه تولید ورق استیل ضدزنگ در قشم

احداث یک کارخانه تولید ورق استیل ضدزنگ در قشم

در تاریخ 18 بهمن 1401 همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور مشاور رئیس جمهور و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و سایر مسئولان این استان، احداث یک کارخانه تولید ورق استیل ضدزنگ در قشم کلید خورد. این کارخانه، بزرگترین کارخانه تولید ورق استیل ضد زنگ در کشور است که بالغ بر 200 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد و می‌تواند برای 1800 نیروی بومی این استان اشتغال ایجاد کند.
جناب آقای افشار فتح الهی (مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم) اظهار نمودند که احداث و راه‌اندازی چنین صنایع بزرگی می‌تواند منجر به افزایش تولید در جزیره شود و مقدمات اشتغال بسیاری از جوانان را مهیا می‌کند و هم چنین می‌تواند نقش مهمی در تحول اقتصادی جزیره قشم داشته باشد.
ایشان در ادامه صحبت‌های خود اشاره کردند که احداث این کارخانه به نام ایلیا استیل آریا قشم با اعتبار 200 هزار میلیارد قرار است در شهرک صنعتی کاوه قشم انجام شود که 97 هکتار مساحت دارد. بنا بر گفته ایشان، ظرفیت تولید این کارخانه 300 هزار تن ورق استیل ضد زنگ است که می‌تواند زمینه مناسبی را برای اشتغال بومیان این منطقه فراهم کند و همچنین تاثیر بسزایی در رشد این منطقه و حتی کل کشور داشته باشد.

ایشان پیش بینی کردند که بهره‌برداری از این کارخانه تا 1405 امکان‌پذیر خواهد بود. به عقیده ایشان احداث یک کارخانه تولید ورق استیل ضدزنگ در قشم در کنار کلنگ زنی پل خلیج فارس می‌تواند زمینه مناسبی را برای راه‌اندازی صنایع بزرگ و سنگین فراهم کند، همچنین به وسیله تسهیل صادرات، معافیت مالیاتی، حمل و نقل ارزان، سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم، چرخه اقتصادی کشور نیز به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد جزیره قشم در ادامه صحبت های خود گفتند که حاصل راه‌اندازی این کارخانه، تولید و ساخت ورق نورد گرم و سرد استیل ضد‌زنگ است که می‌توان از آن در صنایع فلزی داخلی و خارجی استفاده نمود.

در این مراسم کلنگ زنی حجت الله عبدالملکی به عنوان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، افشار فتح الهی به عنوان رییس هیات مدیره و هم چنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، سردار مارانی به عنوان فرمانده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه، احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و منصور آرامی به عنوان نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، دکتر حجتی به عنوان معاون وزیر اطلاعات و هم چنین رییس سازمان حراست کل کشور به همراه سایر مسئولان و چندی از مدیران انتظامی، قضایی، اجرایی، علما و ائمه جمعه قشم و هرمزگان نیز حضور به عمل رسانند.

چرا جزیره قشم برای احداث چنین کارخانه عظیم و مهمی انتخاب شده‌است؟

همان طور که می‌دانیم جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود. از جایی که قشم در مجاورت اقیانوس هند قرار گرفته است، دارای منابع نفت و گاز، واحدهای پالایشگاهی پتروشیمی، تجهیزات در زمینه فرا ساحلی و هم چنین تسهیلات بندری به منظور رفت و آمد کشتی های بزرگ است، یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین جزیره ایران و حوزه خلیج فارس به شمار می‌آید.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی جزیره قشم چیزی حدود 300 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این منطقه نقش پررنگی در حوزه تجارت و بازرگانی در سطح جهانی دارد، چرا که در نقطه‌ای بسیار حساس و مهم از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب قرار گرفته‌است و امکان دسترسی به کریدور پروازهای بین المللی شرق- غرب را نیز فراهم می‌کند و به نوعی مکمل بندر شهید رجایی محسوب می‌شود.

از جایی که جزیره قشم به کشورهای همسایه دسترسی دارد و حاوی 17 میدان نفتی و گازی است و همچنین به دلیل این که در مجاورت آب‌های بین المللی قرار رفته‌است، گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی، صنایع مهم، انرژی و گاز به شمار می‌رود.

جزیره قشم یک سرزمین استثنائی است که می‌تواند به وسیله طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند احداث یک کارخانه تولید ورق استیل ضدزنگ در قشم، موجب تحول اقتصادی و تجاری کل کشور و ورود آن به عصر جدید و مدرن شود.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *