احتکار محموله 400 میلیارد ریالی ورق استیل در اصفهان

احتکار محموله 400 میلیارد ریالی ورق استیل در اصفهان

احتکار محموله 400 میلیارد ریالی ورق استیل در اصفهان یکی از خبرهایی بود که توسط جانشین فرمانده انتظامی در استان اصفهان منتشر شد. سردار محمدرضا هاشمی فرد که در اصفهان جانشین فرمانده انتظامی استان است، اعلام کرده مأموران ویژه پلیس امنیت اقتصادی به اخباری دست پیدا کرده‌اند که حاکی از احتکار یک محموله بزرگ ورق استیل در یکی از انبارهای واقع در شهر اصفهان بود.

بر اساس این خبر به دستور فرماندهی انتظامی استان اصفهان، مأموران ویژه برای بررسی موضوع به شناسایی انبار مورد نظر پرداخته و پس از تحقیق و کسب اطمینان از صحت موضوع، برای دریافت دستور بازدید از انبار، به مراجع قضایی مراجعه‌کردند.

پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی، بازدید به‌عمل‌آمده از این انبار نشان داد که 200 تن ورق استیل در این انبار احتکار شده‌است. بر اساس خبرها محموله 200 تنی ورق استیل از سال ۱۳۹۹ وارد این انبارشده بود، اما هیچ‌گونه خروجی از انبار وجود نداشت.

به همین خاطر افرادی به این قضیه مشکوک شدند و به فرمانده نیروهای انتظامی اطلاع دادند. بر اساس برآوردهای انجام‌شده و بررسی کارشناسان، ارزش محموله احتکار شده در انبار اصفهان، بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال یا ۴۰ میلیارد تومان بوده است. محموله احتکار شده پس از انجام مراحل لازم توقیف شد و پرونده این ماجرا برای بررسی های بیشتر و انجام اقدام های قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

دلیل احتکار ورق استیل چیست؟

پس از احتکار محموله 400 میلیارد ریالی ورق استیل در اصفهان، ممکن است این سؤال مطرح شود که دلیل احتکار ورق استیل چیست و چرا باید تولید کنندگان به جای فروش محصولات خود و کسب درآمد، کالاهای تولیدی را در انبار احتکار کنند؟

متأسفانه به دلیل نابسامانی های موجود در بازار آهن و فولاد و افزایش قیمت دلار در سال های گذشته، بسیاری از این افراد سودجو اقدام به قاچاق کالا و احتکار تولیدات خود می‌کنند تا به این صورت بتوانند بازار را تحت کنترل خود دربیاورند و قیمت های مورد نظر خود را بر بازار حاکم کنند.

البته تیم های بازرسی مخصوصی هستند که به‌صورت مرتب انبار ها، کارخانه ها و اصناف مختلف را بازرسی می‌کنند و به صورت مستمر پیگیر اقدامات غیرقانونی افراد سودجو هستند، اما همچنان برخی افراد هستند که به خاطر به دست‌آوردن سود بیشتر، حاضر هستند هر کاری انجام دهند. حتی محموله های خریداری‌شده فولادی را در انبارها احتکار کنند تا بتوانند بعداً با قیمت های چند برابر به فروش برسانند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث این اتفاق ها می شود این است که کشور ما هنوز نتوانسته ظرفیت های خود را تکمیل کند و در زمینه تولید فولاد به کیفیت و حجم مورد نظر خود برسد؛ بنابراین بخش های تولیدی نتوانسته‌اند شمش های استیل را به صورت انبوه تولید کنند. همین امر هم باعث می‌شود تا کارخانه‌های داخلی جوابگوی نیازهای کشور نباشند و برای تأمین نیازهای مصرف کنندگان دست به دامن واردات شویم. کمبود این کالای اساسی می‌تواند باعث افزایش قیمت آن در بازار شود و افراد سودجو نیز از این اتفاق استفاده می‌کنند و اقدام به احتکار این آلیاژهای پرمصرف و استراتژیک می کنند.

انواع ورق استیل 304 کاربرد ابعاد و مشخصات دقیق

اهمیت ورق استیل

ورق استیل مانند سایر آلیاژهای فلزی، کالایی استراتژیک و کاربردی محسوب می‌شود. هر کدام از آلیاژ های فولادی که بسیار هم گسترده هستند، دارای خواص منحصربه‌فردی می باشند. ورق های استیل به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، داشتن زیبایی و درخشندگی ظاهری، تمیز کردن راحت و … جزو آلیاژ های پر استفاده برای ساخت و ساز های مهم و حساس هستند.

به همین خاطر در بازار آهن ایران و جهان ورق استیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همین امر هم باعث می‌شود تا برخی از افراد سودجو برای به دست‌آوردن سودهای نجومی، اقدام به احتکار این ورق ها نمایند. وجود مقادیر بالایی از نیکل و کروم در ساختار ورق های استیل باعث به وجود‌آمدن خاصیت های مقاومتی در این ورق ها می شود.

همچنین به دلیل اکسید کروم موجود روی سطح مقاطع استیل، ظاهر این آلیاژها نیز بسیار براق و درخشنده است. همین ویژگی های ظاهری هم می تواند دلیل اهمیت ورق های استیل باشد.

ورق استیل از کالاهای پرمصرف بازار

پس از اعلام اخبار مربوط به احتکار محموله 400 میلیارد ریالی ورق استیل در اصفهان، توجه بسیاری از افراد به ورق استیل و بازار این آلیاژ فولادی در کشور جلب شد. به همین خاطر بهتر است کمی درباره کاربردهای ورق های استیل صحبت کنیم.

استیل و فولاد در کارخانه ها به صورت شمش تولید‌شده و برای تبدیل شدن به مقاطع مختلف به واحدهای نورد و ریخته‌گری تحویل داده‌می شوند. شمش استیل کاربرد چندانی در صنایع ندارد و باید حتماً تبدیل به مقاطعی مانند میلگرد، لوله و ورق شود تا بتوان در صنایع مختلف از این آلیاژ استفاده کرد.

ساختار منحصر به فرد و ویژه ورق استیل باعث می شود تا تولید کنندگان بتوانند قطعات مختلفی را از آن بسازند. ورق های استیل دارای دو گروه هستند

  • ورق استیل صنعتی
  • ورق استیل دکوراتیو

هر یک از این ورق ها با توجه به گرید آن ها با یکدیگر تفاوت دارند و از نظر حالت سطح نیز به سه دسته براق، مات و خشن تقسیم می شوند. کاربرد این ورق ها برای ساخت لوله های درزدار، لوله های بدون درز و … است. همچنین در صنایع غذایی نیز این ورق ها کاربرد های زیادی دارند. این ورق ها در تولید تجهیزات مکانیکی، صنایع خودرو، کنسروسازی، کشتی سازی، چکش و بیل مکانیکی، تراکتور و… استفاده می شوند.

کلام پایانی

اهمیت ورق استیل در جهان ثابت شده‌است و همه افرادی که در زمینه ساخت ساز و تولید فعالیت می کنند، می دانند که ورق های استیل یکی از اجزای بسیار مهم ماشین آلات و قطعات صنعتی هستند. به همین خاطر پیشرفت هر کشور در تکنولوژی و صنعت، وابسته به این ورق فولادی پرکاربرد است. همین امر هم باعث می‌شود تا دست سودجویان و دلالان به بازار ورق استیل باز شود و اقدام به کارهایی مانند احتکار محموله‌های ورق استیل کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *