اجرای ورق استیل + نکات کلیدی که قبل از خرید باید بدانید

اجرای ورق استیل

استیل یکی از پرکاربردترین فلزات و آلیاژهای مربوط به آهن است. استیل ترکیبی از آهن و کربن با درصد متغیر است که با دیگر فلزات مانند کروم و نیکل ترکیب می‌شود. این فلز به دلیل داشتن مزایای بسیار زیاد، به عنوان مواد اولیه در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شود. از صنایع خودروسازی، ساختمانی و صنایع بزرگ و کوچک تا نمای ساختمان و ساخت محصولات تزئینی، استیل جایگاه ویژه‌ای در ساخت و تولید دارد. استیل مقاومت دمایی بالایی دارد، مستحکم است و در برابر خوردگی و زنگ‌زدکی مقاوم است. به همین دلیل این فلز در ساختمان‌سازی و نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. اجرای ورق استیل در ساختمان‌سازی، قدمت طولانی دارد.
در این مقاله قصد داریم تا با اجرای این ورق‌ها در مکان‌های گوناگون بیشتر آشنا شویم. در ادامه نیز با نکاتی درباره انواع این ورق‌ها و نحوه انتخاب و خرید آن‌ها، آشنا خواهیم شد.

ورق استیل چیست؟

یکی از اشکال تولید استیل، در کارخانه‌های تولید فولاد، ورق‌های فولاد است. این ورق‌ها به صورت اندازه‌ها و ضخامت‌های گوناگونی تولید و در بازار عرضه می‌شود. حتی در برخی از موارد ورق‌های استیل در رنگ‌های متنوعی نیز تولید می‌شود. ورق‌های استیل حتی در آلیاژهای گوناگونی نیز تهیه و عرضه می‌شوند. در این موارد میزان و درصد عناصری مانند کربن، نیکل و کروم ممکن است با هم تفاوت‌هایی داشته باشد. ورق‌های استیل یکی از مهم‌ترین محصولات صنایع آهن و فولاد هستند و در صنایع سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نصب و اجرای ورق‌های استیل

اجرای ورق استیل بیشتر در انواع صنایع ساختمانی کاربرد دارد. از این ورق‌ها برای نصب در فضاهای داخلی و یا بیرونی انواع بنا و ساختمان‌های گوناگون، استفاده می‌شود. به عنوان مثال در راهروها، داخل منازل و مکان‌های عمومی، نمای ساختمان‌ها،آسانسورها و … می‌توان این ورق‌های استیل را مشاهده کرد.

نصب این ورق‌های استیل ممکن است در مواردی که ذکر شد، تنها جنبه زیبایی داشته باشد اما گاهی نیز این کار برای جنبه زیبایی آن انجام نمی‌شود و برای پوشاندن فضاهای گوناگون مانند کارخانه‌ها، ورشگاه‌ها و دیگر مکان‌ها انجام می‌شود. در این مکان‌ها نیاز به شستشو و تمیزکاری دائمی وجود دارد و ورق‌های استیل، متریال مهم و کاربردی در این زمینه هستند. این ورق‌ها قابل شستشو و تمیزکاری هستند و دوام بالایی دارند. علاوه بر این زیبا و چشم‌نواز هستند و فضاهای شیک و زیبایی را به وجود می‌آورند.

ورق‌های استیل معمولا برای نصب، باید فرآیندهای آماده‌سازی ویژه‌ای را طی کنند و به همین دلیل نیاز به متخصص و نیز تجهیزات خاص برای نصب آن‌ها وجود دارد.

لیست کارخانه های تولید ورق استیل در ایران

انواع ورق استیل برای اجرا در ساختمان‌ها کدام است؟

انواع بسیار متنوعی از ورق‌های استیل وجود دارند که برای نماسازی در داخل و بیرون ساختمان‌ها به کار می‌رود. در ادامه با دسته‌بندی این ورق‌ها از لحاظ جنس آلیاژ، بیشتر آشنا می‌شویم:

ورق استیل سری 200

این ورق‌های استیل نوع خاصی از آلیاژ به کار رفته در اجرای ورق استیل است. در این نوع از ورق‌های استیل، از ترکیبی از آهن، کربن، کرون و نیکل با درصدی خاص و مشخص استفاده می‌شود. میزان استفاده از کروم و نیکل در این ورق‌های استیل، در حدی است که این آلیاژ، مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ندارد و از آن بیشتر برای نماسازی داخلی استفاده می‌شود. استفاده از این ورق‌ها، برای نصب در بخش‌های بیرونی ساختمان، که در مواجهه با آب باران و روطوبت بالا، ممکن است دچار خوردگی شود. این ورق‌ها در نمای داخلی ساختمان‌ها، راهروها، منازل، هتل‌ها، لابی‌ها و آسانسورها اجرا می‌شود. اجرای این ورق‌ها کمی ساده‌تر از مدل‌های دیگر است و قیمت مناسب‌تری نیز در مقایسه با دیگر ورق‌های استیل دارد.

ورق استیل سری 300

در ساختار این مدل از ورق استیل از آهن و کربن به همراه دیگر فلزان مانند درصد بالایی از کروم، نیکل، تیتانیوم، مولیبدن و منگنز استفاده شده است. گریدهای 304، 316 و 321 از انواع پرکاربرد این سری از ورق‌های استیل هستند. گریدهای 309 و 310 نیز نوعی از این ورق‌های استیل هستند که خاصیت تحمل‌پذیری دمایی بالایی دارند و به استیل نسوز در بازار معروف هستند.

ورق استیل سری 400

یکی دیگر از انواع آلیاژهای ورق استیل، ورق‌های استیل سری 400 هستند. در این ورق‌ها از نیکل استفاده نمی‌شود و یا به مقدار بسیار کم به کار برده می‌شود. بیشترین حجم را فلز آهن و پس از آن، فلزات کربن، سیلیسیم، منگنز و کروم در ساختار این ورق‌ها دارند. بیشترین گرید مورد استفاده از این ورق‌ها، گریدهای 410، 420 و 430 هستند. قیمت این مدل از ورق‌های استیل از دو مدل دیگر که قبلا بررسی شد، گران‌تر است. به طور کلی بیشترین حجم استفاده از ورق‌های استیل مربوط به انواع 304 و 316 می‌شود که کارایی زیادی برای انواع کاربردها در نماسازی و دیگر استفاده‌ها دارند. قیمت این ورق‌های استیل به این صورت است که ورق‌های سری 200، ارزان‌ترین ورق‌ها و ورق‌های سری 400، گران‌ترین محسوب می‌شوند.

حالت ظاهری، چه نقشی در اجرای ورق استیل دارد؟

ورق‌های استیل از لحاظ ظاهری نیز تنوع زیادی دارند. این ورق‌ها می‌توانند به صورت مات، خش‌دار و یا براق و آینه‌ای تولید شوند. این ورق‌های استیل در ابتدا بیشتر به صورت مات تولید می‌شوند و پس از انجام مرحله صیقلی کردن، براق و آینه‌ای می‌شوند.

ورق‌های مات بیشتر مصارف غیرتزئینی دارند و برای مصارف صنعتی به کار می‌روند. ورق‌های صاف و براق بیشتر جنبه تزئینی دارند و برای دکوراسیون در داخل فضاها به کار می‌روند. این ورق‌ها البته، ویژگی‌های مکانیکی چندان بالایی ندارند و ممکن است دچار آسیب و با خوردگی شوند.

ورق‌های خش‌دار نیز نوعی شیک و زیبا از ورق‌های استیل هستند. این ورق‌ها از ایجاد شیار بر روی ورق استیل ساخته‌می‌شوند و برای کاربردهایی که لازم است چربی و گرد و غبار بر روی آن‌ها زیاد مشخص نباشد، به کار می‌روند.

کاربردهای ورق استیل در دکوراسیون

اجرای ورق استیل در مکان‌ها و کاربردهای گوناگونی انجام می‌شود. از جمله کاربردهای این ورق‌ها، می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • پارتیشن‌بندی درون ساختمان‌ها
  • دکور کردن داخلی
  • نماسازی داخلی
  • اجرای فضای آسانسور
  • کاور کردن ستون و قرنیزها
  • کاور پروفیل
  • نرده و پوشش راه‌پله
  • ساخت بدنه ماشین‌آلات صنعتی

ساخت تجهیزات و نماهای کارخانه‌ای

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *