آیا ورق استیل بگیر زنگ می زند؟ عوامل زنگ زدگی + راه های جلوگیری

آیا استیل بگیر زنگ میزند

برای تمام صنایعی که از ورق های استیل بگیر استفاده می کنند، پاسخ به این پرسش که «آیا استیل بگیر زنگ می زند؟» از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا زنگ زدگی می تواند مشکلات بزرگ و کوچک بسیاری را ایجاد کند بنابراین بهتر است تا با آگاهی درخصوص عوامل زنگ زدگی و هم چنین روش های پیشگیری از آن، از آسیب های احتمالی بعدی جلوگیری کنیم.

به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به این پرسش که آیا استیل بگیر زنگ می زند پاسخ دهیم؛ بنابراین در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا استیل بگیر زنگ می زند؟

به طور کلی استیل بگیر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است با این حال ممکن است در شرایط بخصوصی دچار زنگ زدگی شود، به عنوان مثال در صورتی که این فلز در معرض رطوبت یا حرارت و هم چنین مواد شیمیایی مانند نمک یا گریس قرار بگیرد، ممکن است دچار زنگ زدگی شود.

نکته قابل توجه این است که مقاومت استیل بگیر در مقابل زنگ زدگی، به میزان کروم موجود در آن بستگی دارد؛ در واقع در صورتی که میزان کافی کروم در سطح استیل بگیر وجود نداشته باشد، در هنگام خراشیدگی ورق استیل، امکان ایجاد یک لایه اکسید کروم از بین می رود و به همین دلیل، زنگ زدگی اتفاق می افتد.

استیل بگیر یا فولاد زنگ نزن چیست؟

به منظور این که بهتر متوجه شوید چرا به طور کلی استیل بگیر در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد، بهتر است ببینیم که این فلز از چه آلیاژهای تشکیل شده است؛ استیل بگیر حداقل دارای 10.5 درصد آلیاژ کروم است که معمولاً همین میزان کروم، به سرعت با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و یک لایه اکسید کروم روی سطح ورق استیل به وجود می آورد. اکسید کروم، برخلاف اکسید آهن که عموماً خورنده و پوسته پوسته است، به سطح ورق استیل می چسبد و مانند یک لایه محافظ غیرفعال عمل می کند و در برابر اکسیژن و رطوبت محیط، از آهن موجود در استیل را محافظت می کند و مانع زنگ زدگی و خوردگی آن می شود.

انواع-زنگ-زدگی-استیل-بگیر

 

انواع زنگ زدگی استیل بگیر

در ادامه پاسخ به این پرسش که آیا استیل بگیر زنگ می زند، بهتر است برای شناخت زنگ زدگی این محصولات به انواع آن ها اشاره کنیم: به طور کلی در استیل بگیر، شش نوع خوردگی، رایج است:

خوردگی یکنواخت یا خوردگی عمومی:

در این نوع خوردگی، سطح فلز به صورت یکنواخت دچار زنگ زدگی می شود. معمولاً وقتی مقدار pH استیل به کمتر از 1 برسد، این فلز در معرض خوردگی عمومی قرار می گیرد. زنگ زدگی یکنواخت معمولاً قابل کنترل و پیشگیری است.

خوردگی دو فلزی یا خوردگی گالوانیکی:

در این فرآیند، فلز استیل در مجاورت فلزی دیگر و در حضور یک نوع الکترولیت، دچار زنگ زدگی می شود.

زنگ زدگی بین دانه ای:

در این نوع خوردگی، مرزهای کریستالیت بیشتر از سطوح داخلی دچار زنگ زدگی می شود. این نوع خوردگی معمولاً بعد از این که فولاد در دمای در حدود 842-1562 درجه فارنهایت حرارت دید، اتفاق می افتد.

زنگ زدگی حفره ای:

این نوع خوردگی، معمولاً باعث ایجاد حفره در استیل می شود. و زمانی اتفاق می افتد که استیل بگیر در معرض مواد حاوی کلرید قرار گیرد.

زنگ زدگی شکاف:

در این نوع زنگ زدگی، خوردگی در شکاف موجود در میان دو سطح اتصال ورق های استیل روی می دهد. این نوع زنگ زدگی معمولاً میان یک فلز و یک غیر فلز و یا دو فلز اتفاق می افتد.
معمولاً تشخیص خوردگی حفره ای و شکافی، به دلیل مساحت کم سطوح دشوار است، اما اثرات آن ها معمولاً مخرب است.

ترک خوردگی:

در این حالت، در محیط زنگ زدگی، ترک ایجاد می شود.

 

جلوگیری از زنگ زدگی استیل

حال که به این سوال که آیا استیل بگیر زنگ می زند پاسخ دادیم، نوبت به بررسی برخی روش ها برای جلوگیری از زنگ زدن استیل رسیده است. جلوگیری از زنگ زدگی استیل باید در طی چرخه عمر این فلز انجام شود. بخش های مختلف این چرخه عبارتند از:

انواع ورق استیل را با کارهایی هرکدام بشناسید + موارد استاندارد

طراحی:

در صورتی که در مرحله طراحی، برنامه ریزی مناسبی انجام شود، می تواند مانع نفوذ رطوبت و آب به استیل و در نتیجه کاهش زنگ زدگی آن شود.

در صورت امکان در این مرحله باید از سوراخ هایی برای زهکش آب استفاده شود و شکاف ها و حفره ها محدود شوند. هم چنین جریان هوا در این میان، نقش مهمی دارد و طراحی باید به صورتی باشد که گردش هوا به آسانی در سازه اتفاق بیفتد.

ساخت:

در این مرحله باید از تماس استیل با آهن معمولی جلوگیری شود زیرا ذرات گرد و غبار فولاد کربنی که در طی ساخت روی استیل بگیر ته نشین شود، سطح آن را آلوده می کند و امکان زنگ زدگی را بیشتر می کند.

تعمیر و نگهداری :

نگهداری نقش کلیدی در پیشگیری از زنگ زدگی استیل و پیشرفت زنگ زدگی آن دارد. به همین دلیل از بین رفتن زنگار ها با ابزارهای مکانیکی یا مواد شیمیایی ضروری است. پس از این کار، می توان لکه های حاصل از خوردگی را به وسیله آب گرم و صابون شست داد و سپس یک پوشش مقاوم در برابر زنگ زدگی را روی سطح مورد نظر اعمال کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به این پرسش که آیا استیل بگیر زنگ می زند، پاسخ دهیم. در واقع، زنگ زدگی فلز استیل بگیر به عوامل مختلفی از جمله میزان کروم استفاده شده در آن بستگی دارد.  هم چنین در این مطلب روش های مختلف برای جلوگیری از زنگ زدن استیل را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *