چگالی لوله استیل چیست؟

چگالی لوله استیل

در دنیای لوله های استیل، گاهی با واژه ها و مفاهیمی روبرو می شویم که باید برای خرید یا فروش بهتر، اطلاعاتی در موردشان به دست آوریم. چگالی لوله استیل نیز یکی از آن هاست که محاسبه آن شرایط و قوانین خود را دارد. البته محاسبه وزن ورق و لوله استیل نیز در کنار آن اهمیت دارد. اگر به دنبال تعریف چگالی ورق ها و نیز شیوه محاسبه آن ها هستید، این مطلب را هرگز از دست ندهید.

تعریف چگالی لوله استیل

همین ابتدا باید گفت که چگالی لوله استیل به جرم ماده در حجم مربوط می شود و از ویژگی های مهم فولاد ضد زنگ است. چگالی مهم ترین ورق های استیل موجود در بازار معمولا بین 7600 تا 8000 کیلوگرم بر متر مکعب را شامل می شود. از ترکیبات فولاد ضد زنگ می توان حداقل 10.5 درصد کروم را نام برد که از عناصر دیگری مانند کربن، سیلیکون، منگنز، گوگرد، فسفر، نیکل، مولبیدن، تیتانیوم و مس هم تشکیل شده‌است.

این عناصر در هر یک از ورق های استیل از نظر مقدار به کار رفته تفاوت داشته و این یکی از عوامل تعیین کننده چگالی نهایی آن ها است. چگالی به نام های جرم حجمی یا دانسیته نیز شناخته شده و هر سه آن ها مفهومی یکسان دارند. چگالی در واقع نشان دهنده نسبت جرم لوله های استیل به حجم مشخص از آن ها است. با توجه به این تعریف، چگالی مساوی است با جرم یک جسم تقسیم بر حجم آن و این برای لوله استیل هم صدق می می کند.

چگالی استنلس استیل

بیشترین چگالی ممکن در بین آلیاژهای فولادی از 7700 کیلوگرم در متر مکعب آغاز‌شده و تا نزدیک به 8000 کیلوگرم در متر مکعب نیز ادامه دارد و این مقدار به فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل مربوط می شود. چگالی لوله های استیل را براساس واحدهایی مانند کیلوگرم بر متر مکعب، گرم بر سانتی متر مکعب و میلی گرم بر میلی متر مکعب حساب می کنند که در نهایت تفاوت خاصی با هم ندارند.

واحدهایی مانند میلی گرم بر میلی متر مکعب برای زمانی است که به محاسبه دقیق تری از چگالی لوله استیل نیاز داریم. چگالی بالای یک لوله استیل می تواند تضمین کننده مقاومت آن در برابر خوردگی و زدگی باشد که در بخش بعدی اطلاعاتی در مورد شیوه محاسبه آن دستگیرتان خواهد شد.

 

وزن و چگالی لوله استیل چطور محاسبه می شود؟

میزان چگالی ورق استیل تحت تاثیر برخی شرایط مانند دما یا فشار ممکن است تغییر کند. به طور کلی باید گفت افزایش دما سبب کم شدن میزان چگالی در یک لوله استیل می شود و در سوی دیگر افزایش فشار، بیشتر شدن آن را در پی دارد. محاسبه وزن فولاد ضد زنگ به چگالی بستگی دارد و باید در آن با دقت بالایی عمل کرد؛ هر چند امروزه افراد حاضر در صنایع از فناوری هایی برای تعیین این پارامترها استفاده می کنند.

برای نمونه می توان دو فولاد پر فروش در بازار یعنی گریدهای 304 و 316 را نام برد که فولاد 304 تا حدودی سبک تر از نوع دیگر است. فرمول هایی برای محاسبه چگالی و وزن محصولات لوله ای و تخت فولاد ضد زنگ وجود دارد که برای این منظور باید به ضخامت، عرض، طول و کمیت پی‌برده باشید. مثلا چگالی استیل معمولی برای صفحه فولاد کربن حدود 0.284 پوند بر اینچ مکعب است.

ضخامت لوله های استیل نیز بسته به درجه آن تفاوت دارد؛ بنابراین با توجه به در اختیار‌داشتن چگالی، ضخامت، طول و عرض یک لوله استیل، وزن نهایی با این فرمول حساب می شود:

عرض * طول * ضخامت * چگالی = وزن

چگالی فولاد ضد زنگ 304 و 316

همان طور که پیش تر هم گفته‌شد، 304 و 316 از پر کاربردترین گریدهای فولاد ضد زنگ به شمار می روند که چگالی متفاوتی نسبت به هم دارند. ترکیب شیمیایی و مواد به کار‌رفته در آن ها از عوامل تعیین کننده چگالی لوله استیل هستند. مثلا چگالی استیل 304 در حدود 7930 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و این مقدار برای لوله استیل 316 در حدود 7980 کیلوگرم بر متر مکعب است.

آیا چگالی لوله استیل در قیمت آن تاثیر گذار است؟

با توجه به این که چگالی روی وزن لوله های استیل تاثیر می گذارد و وزن هم یکی از عوامل اثرگذار روی قیمت است، بنابراین به میزان افزایش چگالی در این محصولات می توان انتظار قیمت بیشتر آن ها را هم داشت. همچنین تفاوت در چگالی، تفاوت در کاربردهای آن ها را رقم می زند. به همین دلیل باید در خرید دقت کنید تا در نهایت خریدی مطابق با نیازهای خود داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی