برسی کامل ورق استیل 310

بررسی کامل ورق استیل 310

ورق استیل 310 در واقع زیر مجموعه فولادهای آستینتی به شمار می آید. در نگاهی به ورق های استیل سری 300 می توان گفت که ورق استیل 310 از بیشترین مقاومت در مقابل حرارت و دما برخوردار است. بر همین اساس در صنایعی که احتیاج به دمای بالا دارند این آلیاژ کاربرد بسیاری دارد. همچنین با توجه به مقاومت بالای این استیل در مقابل حرارت از آن تحت عنوان استیل نسوز 310 نیز یاد می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل ورق استیل 310 پرداخته و در خصوص ویژگی ها و کاربردهای آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

معرفی ورق استیل 310

ورق استیل 310 در بازار تحت عناوین ورق استیل نسوز 4841، ورق نسوز 310 و ورق نگیر 310 شناخته می شود. فولاد استیل 310 بر اساس استاندارد DIN کشور آلمان تحت عنوان فولاد 1.4841 نیز معرفی می شود. همچنین این ورق ضد زنگ بوده و در مقابل حرارت مستقیم تا میزان ۱۲۰۰ درجه نیز بسیار مقاوم است. ورق استیل 310 دارای خاصیت غیر مغناطیسی بوده، از این رو در میدان های مغناطیسی دارای مقاومت بالایی است. فولاد 310 از ترکیبات شیمیایی شامل ۲۴ الی ۲۶ درصد کروم، 05/0 درصد کربن، ۱۹ الی ۲۲ درصد نیکل، 015/0 درصد گوگرد، فسفر منگنز و سیلیسیم برخوردار است.

بررسی ویژگی های ورق استیل 310

در بررسی کامل ورق استیل 310 باید گفت که این آلیاژ مقاوم‌ترین فولاد در مقابل حرارت به شمار می آید. بالا بودن درصد نیکل و کروم در ترکیبات شیمیایی آن باعث شده تا ورق نسوز 310 از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار باشد. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از این ویژگی ها می پردازیم:

استقامت در برابر خوردگی و اکسیداسیون

وجود درصد بالایی از نیکل و کروم در ورق استیل 310 علاوه بر افزایش مقاومت این آلیاژ در برابر حرارت باعث شده تا نسبت به فرسودگی و زنگ زدگی به خصوص در مناطق نمناک نیز بسیار مقاوم باشد. این ورق در دمای ۴۲۵ درجه در برابر نیترات ها و در دمای محیط در برابر اسید نیتریک دارای استقامت بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار است.

مقاوم در برابر حرارت

چنانچه حرارت به صورت مستمر وجود داشته باشد ورق استیل 310 تا دمای ۱۱۵۰ درجه می تواند در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم باشد. همچنین در برابر حرارت متوالی میزان دمای اکسیداسیون می تواند به بیش از ۱۰۴۰ درجه سانتیگراد برسد. از ویژگی های این ورق می توان به استقامت بالای آن در برابر خستگی گرمایشی و پایین و بالا شدن دما اشاره کرد.

قابلیت جوشکاری بالا جوشکاری

ورق استیل 310 دارای قابلیت جوشکاری بالایی است. به طور کلی برای جوشکاری فیوز الکترود گرید 310s پیشنهاد می شود. همچنین جهت جوشکاری گرید 310 روش الکترود 310 یا جوش ذوبی توصیه می شود.

اعمال حرارتی بر روی ورق استیل 310

در بررسی کامل ورق استیل 310 باید گفت که به منظور دستیابی این آلیاژ به بیشترین میزان استقامت در برابر زنگ زدگی، معمولاً آن را در دمای تقریبی ۱۱۴۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد حرارت و گرما داده و بعد فورا آن را سرد می کنند. همچنین این ورق استیل را بعد از حدود ۱۰۰۰ ساعت فعالیت در دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد باز پخت کرده تا کاربیدها و بقایای ایجاد شده حل شود. این امر باعث افزایش انعطاف پذیری و استقامت این آلیاژ در برابر زنگ زدگی می شود.

به طور کلی ورق استیل 310 با توجه به ویژگی های خاص و ترکیبات شیمیایی که دارد در دو سطح مات به صورت تک پل و دو پل ساخته شده و در صنایع گوناگون و تولید تجهیزات صنعتی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موارد کاربرد ورق استیل 310

موارد کاربرد ورق استیل 310

ورق استیل 310 در موارد مختلفی از جمله دیگ های بخار، کوره لوله های دمنده دود، ابرگرم کننده کوره و… کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای این ورق استیل می توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • ساخت ابزارهای روش گرمایی
  • ساخت قطعات کوره
  • مبدل های حرارتی
  • لوله های احتراق
  • ساخت سیم الکترود و جوشکاری
  • صنایع حمل و نقل و راه آهن
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع شیمیایی
  • ظروف آشپزخانه
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی

در بررسی کامل ورق استیل 310 باید گفت که با توجه به دارا بودن مقادیر بالای نیکل و کروم در موارد کاربری اکسید کننده، مصارفی که سیکل حرارتی دارند و یا مواردی که به نیتروژن دهی نیاز دارند استفاده می شود.

قیمت ورق استیل 310

قیمت تمام شده ورق استیل 310 در بازار کشورمان به عوامل مختلفی از جمله قیمت ارز، روابط بین المللی کشورها، قیمت نیکل و… بستگی دارد. علاوه بر این وزن، ابعاد و ضخامت ورق استیل نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصول می گذارد. با توجه به عوامل فوق می توان گفت که قیمت ورق استیل 310 ممکن است با نوسان همراه باشد و برای استعلام قیمت روز بایستی با شرکت عرضه کننده استیل 310 تماس گرفته شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کامل ورق استیل 310 پرداخته شد و با ویژگی‌های مهم آن مانند استقامت در برابر خوردگی و اکسیداسیون، مقاوم در برابر حرارت و قابلیت جوشکاری بالای آن آشنا شدید. این آلیاژ با توجه به ویژگی‌های و مشخصات فنی منحصر به فردی که دارد در بسیاری از صنایع و تجهیزات صنعتی به کار برده می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)
تیم تولید محتوا