گرانترین لوله ها در دنیا کدام اند؟

گرانترین لوله ها در دنیا

همه لوله‌ها به یک اندازه ساخته نمی‌شوند و مطمئناً برچسب قیمتی یکسانی هم ندارند. همین باعث می‌شود تا این سوال مطرح شود که گرانترین لوله‌ ها در دنیا کدم‌اند و جنس آن‌ها چیست؟

معرفی گرانترین لوله‌ ها در دنیا

با توجه به اینکه اغلب لوله‌ها از جنس فلز ساخته می‌شوند، قیمت بیشتری نسبت به لوله‌های پلاستیکی دارند. هزینه خرید لوله ارتباط مستقیمی با جنس آن دارد. درست است که برای تعویض لوله‌کشی معمولاً پای هزینه‌های دیگر هم وسط می‌آید. اما مهم‌تر از همه، قیمت خود لوله است.

گرانترین لوله‌ ها در دنیا عبارت‌اند از:

لوله مسی

لوله مسی استاندارد طلایی را در بین لوله‌ها دارد. این لوله‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ سال دوام بیاورند و به‌صورت طبیعی در برابر باکتری‌ها مقاوم هستند. اگر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار بگیرند به این راحتی‌ها شکسته نمی‌شوند. به همین خاطر هزینه و قیمت لوله مسی بسیار گران‌تر از گزینه‌های دیگر است. بعضی از لوله‌های برنجی که به‌عنوان لوله‌های مقاوم شناخته می‌شوند، حاوی مقادیر کمی از مس هستند. لوله‌های مسی گرما را به‌خوبی هدایت می‌کنند. البته این لوله‌ها معایبی هم دارند. به خاطر هزینه بالا ممکن است مورد سرقت قرار بگیرند و مانند هر فلز دیگری به‌مرورزمان دچار خوردگی می‌شوند.

لوله مسی

 
لوله PEX

لوله‌های پلی‌اتیلن لوله‌های انعطاف‌پذیری هستند که می‌توانند در کنار سایر لوله‌ها با جنس‌های متنوع مورد استفاده قرار بگیرند. این لوله‌ها برای تعمیر و تعویض ایدئال هستند و نوع نسبتاً جدیدی نسبت به لوله‌های دیگر محسوب می‌شوند. به‌صورت کلی لوله‌های پلی‌اتیلن با دوام بوده ولی طول عمری به اندازه لوله‌های مسی ندارند. درست است که این لوله‌ها از لوله‌های مسی ارزان‌تر هستند، اما ممکن است ۸۰ تا ۱۰۰ سال دوام بیاورند. از معایب آن‌ها نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای نصب به ابزارهای تخصصی نیاز دارند و اگر سن آن‌ها افزایش پیدا کند، ممکن است منفجر شوند.

لوله CPVC

لوله پلی وینیل کلرید کلر نیز یکی از نمونه‌های قدیمی است که از سال ۱۹۶۰ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها ازنظر ترکیبات شباهت بسیاری به لوله‌های پی‌وی‌سی دارند. اما عنصر کلر در آن‌ها تغییر پیدا کرده تا بتواند در محدوده وسیع‌تری از دما به‌ویژه در سطوح بالا مقاومت کند. این نوع از لوله‌ها دارای دیواره‌های ضخیمی بوده که می‌توان از آن‌ها برای انتقال آب سرد و گرم استفاده کرد. لوله‌های پلی وینیل کلرید کلر دارای قیمت منصفانه‌ای هستند و برای پروژه‌های مختلف قابل استفاده می‌باشند. اما برای ایجاد زوایای خاص به اتصالات اضافه نیاز دارند. یک عیب این لوله‌ها این است که مانند لوله‌هایی که در بخش‌های پیش به آن‌ها اشاره کردیم، مقاومت بالایی ندارند.

فولاد گالوانیزه

لوله فولادی گالوانیزه که در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود، ۴۰ تا ۵۰ سال عمر می‌کند. این لوله‌ها از جنس فولاد ساخته شده‌اند و دارای روکش روی هستند. لوله‌های گالوانیزه در سال‌های گذشته محبوبیت بیشتری داشتند. زیرا تصور می‌شد که جایگزین مناسب‌تر و ایمن‌تری برای سرب هستند. پوشش روی این لوله‌ها باعث می‌شود تا دوام بالایی داشته باشند. اما این پوشش هم در طول زمان، خورده می‌شود و فولاد در معرض خطر زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد و ناپایدار می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت لوله‌هایی که از فولاد گالوانیزه ساخته شده‌اند، نسبتاً بالا است. به همین خاطر معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما طرفداران این لوله‌ها معتقدند که پوشش بسیار قوی دارند و می‌توانند فشار بالایی را تحمل کنند. طول عمر آن‌ها حدود ۴۰ سال است. اما یک عیب بزرگ هم دارند. درصورتی‌که این لوله‌ها دچار زنگ‌زدگی شوند، ذرات فلز وارد آب می‌شود و این اصلاً خوب نیست.

لوله چدنی

لوله‌های چدنی نیز جزو لوله‌های فولادی پرکاربرد هستند. این لوله‌ها پوشش محافظ دارند. اما متأسفانه علیرغم استحکام بالایی که دارند، انعطاف‌پذیری مناسبی ندارند و مستعد زنگ‌زدگی هستند. لوله‌های چدنی انتخاب مناسبی برای فاضلاب و زهکشی هستند. اما این روزها در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. زیرا سنگین هستند و احتمال خوردگی آن‌ها بیشتر از مواد چکش‌خوار است. پوشش این لوله‌ها ضخیم است و ممکن است با لوله‌های جدیدتر برای تعمیرات مجهز شوند. از معایب آن‌ها نیز می‌توان به سنگین بودن، سخت برش بودن و احتمال خوردگی و زنگ‌زدگی اشاره نمود.

لوله ABS

گرانترین لوله‌ ها در دنیا را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اکنون نوبت به آخرین لوله یا همان لوله ABS می‌رسد. این لوله‌ها از اکریلونیتریل بوتادین استایرن ساخته شده‌اند و در برابر دما و فشار شدید مقاومت بالایی دارند. رنگ این لوله‌های پلاستیکی معمولاً سیاه است و برای فاضلاب و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تهویه هم عملکرد خوبی دارند. اما از آن‌ها برای انتقال آب آشامیدنی در ساختمان‌های مسکونی جلوگیری می‌شود. زیرا دارای مواد شیمیایی هستند و اگر آب حاوی این مواد شیمیایی باشد، می‌تواند بیماری سرطان را افزایش دهد. این لوله‌ها دوام کافی دارند و فرایند اتصال آن‌ها تک‌مرحله‌ای است. اما دارای معایبی هم هستند. به‌عنوان‌مثال اگر در معرض نور مستقیم خورشید باشند تخریب می‌شوند و برای خطوط آب آشامیدنی مناسب نیستند.

کلام پایانی

گرانترین لوله‌ ها در دنیا را به شما معرفی کردیم. قیمت این لوله‌ها به ترتیب از گرانترین تا ارزان‌ترین است. البته لوله‌های دیگری هم هستند که دارای قیمت بالایی می‌باشند. به‌عنوان‌مثال لوله استیل، لوله بدون درز، لوله مانیسمان و بسیاری از لوله‌های فولادی دیگر هستند که قیمت‌های بالایی دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت لوله، می‌توانید به نام سایت مراجعه نمایید.

3.7/5 - (7 امتیاز)
محمد فراشی