چسب ورق استیل چیست؟ راهنمای خرید بهترین چسب

چسب-ورق-استیل-چیست؟-راهنمای-خرید-بهترین-چسب

استیل یکی از آلیاژهای بسیار مهم و پرکاربرد در انواع صنایع است. این فلز که در کارخانه‌های تولید آهن و فولاد تولید می‌گردد، نقش بسیار مهمی در ساخت و تولید محصولات گوناگون ایفا می‌کند. استیل یکی از آلیاژهای بسیار مهم آهن است که ترکیبی از آهن و کربن و دیگر فلزات به میران کمتر است. با توجه به میزان کربن مورد استفاده در استیل که می‌تواند 2 درصد و یا بیشتر باشد، استیل نیز انواع گوناگونی دارد.  سه نوع مهم از استیل به نام‌های صنعتی آستینی، فریتی و مارتنزیتی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای تولیدات استیل، برخی اوقات لازم است تا قطعات به هم متصل گردند. مهم‌ترین متریال برای چسباندن و اتصال قطعات استیلی، استفاده از چسب ورق استیل است.
در این مقاله قصد دارم تا با این ماده که نقش مهمی در اتصالات فلزی ایفا می‌کند آشنا شویم و ببینیم که چگونه باید یک چسب استیل باکیفیت را برای اتصالات ورق‌های استیل انتخاب کرد.

چسب ورق استیل چیست؟

چسب مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال برای اتصال بخش‌های گوناگون یک محصول و یا یک سازه از جنس‌های گوناگون است. انواع بسیار متنوعی از چسب، در بازار لوازم صنعتی و رنگ‌فروشی‌ها، عرضه می‌شود. یکی از انواع این چسب‌ها، چسب ورق استیل است. همان طور که برای اتصال قطعات کاغذی، چوبی، فلزی و دیگر متریال‌ها از چسب استفاده می‌شود، برای اتصال قطعات استیل نیز از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این چسب‌ها که برای چسباندن قطعات دیگر فلزات مانند آهن، مس و برنج نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، قدرت اتصال بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌تواند دو قطعه استیل را به هم بچسباند.

این چسب‌ها، برای ساخت انواع محصولات استیلی به کار می‌رود و همچنین می‌تواند به عنوان تعمیر این محصولات نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصنوعات استیلی، در انواع صنایع مانند لوازم خانگی، ساخت مبل و فرنیچر، صنایع ساختمانی، صنایع دریایی، صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و دیگر موارد کاربرد گسترده‌ای دارد.

کاربرد چسب ورق استیل چیست؟

ورق استیل می‌تواند در صنایع گوناگون و برای ساخت قطعات مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ورق‌‌های استیل، ساختمان‌سازی است. انواع نرده استیل معمولاً از لوله‌ها و یا ورق‌های استیل با ضخامت‌های گوناگون ساخته می‌شود. یا استفاده از چسب ورق استیل، می‌توان قطعات این نرده‌ها را به هم متصل نمود. یکی دیگر از کاربردهای این چسب‌ها، ساخت حفاظ‌های استیل است. این حفاظ‌ها ممکن است برای درب ورودی خانه‌ها و یا ویلاها، بانک‌ها و مراکز تجاری و عمومی، پنجره‌ها و تراس منازل به کار رود. استفاده از چسب‌های مخصوص ورق استیل، باکیفیت بالا، به دوام این مصنوعات کمک زیادی می‌کند. به خصوص در مورد حفاظ‌ها و نرده‌ها که در معرض شرایط محیطی سخت مانند نور مستقیم آفتاب و دماهای بالا و یا بسیار پایین هستند، کیفیت چسب مورد استفاده، اهمیت دوچندانی نیز پیدا می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم این مدل از چسب‌ها، اتصال استیل به دیگر متریال‌های مانند سنگ، شیشه، آهن و یا چوب به یکدیگر است. ساخت مصنوعات دکوراتیو نیز یکی از کاربردهای مهم این چسب‌ها است. در ساخت و تولید انواع میز وسط  و یا میز جلومبلی به کار می‌رود. علاوه بر این مورد، چسب‌های استیل برای تعمیرات انواع لوله و نیز قطعات خودرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این مدل از چسب‌های ویژه و پرقدرت در دیگر صنایع مهم و کلیدی مانند ساخت تجهیزات انتقال نفت و گاز، صنایع دریایی و قطعات مورد استفاده در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود.

راهنمای-خرید-بهترین-چسب-ورق-استیل

راهنمای خرید بهترین چسب ورق استیل

چسب ورق استیل باید قدرت بالایی برای اتصال دو قطعه داشته باشد. فلزات و از جمله استیل، چگالی بالایی دارند و وزن مخصوص آن‌ها بالا است. اگر از چسب‌های نامرغوب و متفرقه برای اتصال این گونه از قطعات فلزی استفاده کنید، مطمئن باشید که کیفیت بالایی به مصنوعات شما نخواهد داد. اما باید در این موارد از چه چسبی استفاده کرد و چسب استیل مناسب و باکیفیت دارای چه ویژگی‌هایی است؟ در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد:

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک چسب ورق استیل خوب و باکیفیت باید داشته باشد، این است که سرعت خشک شدن آن بالا باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا سرعت کارگر و تکنسین برای تولید محصولات گوناگون بالا رود.
  • این نوع از چسب‌ها باید طوری طراحی شوند که در شرایط محیطی آسان و در دمای معمولی محیط، خشک شود.
  • این مدل از چسب، باید مقاومت برشی بالا و دوام خوبی داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل دو ورق استیل و یا دیگر متریال‌ها را به خوبی به هم بچسبانند.
  • این چسب‌ها باید به صورت اختصاصی برای چسباندن دو قطعه فلزی و یا استیل فرموله شوند.
  • قطعات چسبانده شده با این روش، باید مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت متفاوت داشته باشند و باید بتوانند در شرایط جوی گوناگون به خوبی دوام بیاورند.
  • چسب استفاده شده در این موارد باید مقاومت خوب و قابل قبولی در برابر نفوذ آب، محیط و یا مواد قلیایی و یا اسیدهای ضعیف و متوسط داشته باشد.
  • چسب ورق استیل نباید پس از خشک شدن تغیر حجم داشته باشد.
  • چسب مورد استفاده در اتصال ورق‌های استیل باید قابلیت رنگ‌آمیزی، سنباده خوردن و مته‌کاری را داشته باشد و قطعات ساخته شوند را بتوان در این موارد نیز استفاده نمود.

طرز استفاده از انواع چسب استیل

این چسب‌ها را می‌توان هم در مقیاس صنعتی و هم در مقیاس‌های کوچک و برای موارد خانگی و کارگاهی مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از این مدل از چسب، بهتر است این مراحل را به خوبی دنبال کنید تا بهترین نتیجه از فرآیند چسب‌کاری حاصل شود:

  1. ابتدا دو سطح استیل مورد نظر و یا هر متریال دیگر را به خوبی تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار و چربی کنید.
  2. برای چسب‌های دو جزئی، هر دو جزء چسب را به میزان مساوی روی هم ریخت و یک دقیقه مخلوط کنید تا به خوبی با هم مخلوط شود.
  3. چسب‌کاری را انجام دهید و به مدت 2 دقیقه، دو سطح را به هم فشار دهید.
  4. به مدت حداقل 20 دقیقه به متریال زمان دهید.
  5. برای خشک شدن کامل و یا استفاده از قطعه، بهتر است 24 ساعت به آن زمان دهید.
5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *