پیشگیری از خوردگی لوله تیوب

پیشگیری از خوردگی لوله تیوب

لوله تیوب برای انتقال سیالات از محلی به محل دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد این لوله ها در انتقال گاز، نفت و فرآورده های نفتی است. لوله های تیوب با توجه به محیط کاری و گزینه های موجود، ترکیبات مختلفی دارند. خوردگی این لوله ها از جمله مشکلات امروزی است که تاثیر مستقیمی روی طول عمر تیوب خواهد داشت؛ به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم راهکارهای پیشگیری از خوردگی لوله تیوب را بیان کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

دلیل خوردگی لوله تیوب چیست؟

به تغییراتی که در تیوب به دلیل رطوبت، ضربه، تغییرات شیمیایی رخ می دهد، خوردگی می گویند. یکی از راه های پیشگیری از خوردگی لوله تیوب، شناسایی و آگاهی داشتن نسبت به عوامل تاثیر گذار روی خوردگی است. مجاورت لوله های تیوب با رطوبت، یکی از مهمترین عوامل خوردگی آن ها محسوب می شود؛ در واقع هر گونه شبنم، باران و رطوبت می تواند خوردگی ایجاد کند.

به دلیل مواردی که بیان شد، تیوب در مناطق خشک و بیابانی در مدت زمان طولانی تری دچار خوردگی می شود؛ همچنین بیشترین میزان خوردگی تیوب در شمال کشور رخ می دهد. یکی دیگر از عوامل دخیل در خوردگی تیوب، فعالیت میکروارگانیسم هاست. خوردگی لوله های تیوب شامل خوردگی داخلی، حفره ای، بیرونی و شیاری بوده که پیش از انتخاب نوع پوشش دهی و راه مقابله، باید شناسایی شود تا مناسب ترین راه حل ممکن اجرا گردد.

 

 

خوردگی لوله تیوب چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

امروزه برای پیشگیری از خوردگی لوله تیوب، تلاش می شود تا کیفیت لوله های تیوب و جداره های آن افزایش پیدا کند. از جمله مهمترین مسائل و مشکلاتی که با خوردگی ایجاد می شود، عبارت است از:

  • صرف هزینه های زیاد برای نگهداری و تعمیر
  • شناور‌شدن قطعات فرسوده به دنبال خوردگی لوله
  • بالا رفتن سرعت پمپ و کاهش سرعت جریان
  • نیاز به جوشکاری لوله های اکسید شده توسط نیروهای مجرب
  • نازک شدن دیواره های لوله و کاهش ضریب تحمل فشار

راهکارهای پیشگیری از خوردگی لوله تیوب چیست؟

همانطور که متوجه شدید خوردگی لوله تیوب از هر نوعی که باشد سبب ایجاد آسیب، هدر رفتن سرمایه و متحمل شدن ضرر و زیان های جبران ناپذیری خواهد شد. به دلیل اینکه بیشترین کاربرد لوله های تیوب در شبکه توزیع و خطوط انتقال در زیر خاک قرار گرفته اند، از روش های مختلفی برای پوشش دهی و حفاظت آن ها استفاده می شود. در این بخش به چند مورد از راه های جلوگیری از خوردگی اشاره خواهیم کرد:

پوشش پلی اتیلن

یکی از قدیمی ترین روش های جلوگیری از خوردگی لوله های تیوب، قرار دادن آن ها در پلی اتیلن و استفاده از آن به عنوان روکش است. ایجاد یک لایه از پلی اتیلن قیری شکل بر روی لوله ها می تواند از لوله های تیوب در برابر خوردگی محافظت کند. به دلیل قیمت بالای ورق های پروفیلی، باید اجرای عملیات پوشش دهی به درستی انجام شود تا از پرداخت هزینه های گزاف جلوگیری گردد.

پوشش اپوکسی

 

پوشش اپوکسی

یکی از موارد مهم در مکان های صنعتی برای پیشگیری از خوردگی لوله تیوب، پوشش اپوکسی است. این نوع از پوشش دهی برای خطوط لوله ای که در آن براقیت و رنگ مهم نیست، بیشترین استفاده را دارد. در این نمونه به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد از نوع پوشش دهی آلکیدی بیشتر استفاده می شود. شیوه استفاده از پوشش اپوکسی به این صورت است که با استفاده از غلتک و برس، مواد به شکل یکنواخت بر روی تمام سطح لوله پخش خواهند شد.

پوشش آلکید

در این نوع از پوشش دهی لوله های تیوب با کمک غلتک و اسپری در سطوح داخلی و خارجی لوله ها پوششی شبیه به اپوکسی ایجاد می شود. تفاوت این دو روش در میزان مقاومت و دوام آن هاست، به نحوی که روش پوشش آلکیدی در مقایسه با پوشش اپوکسی در سطح پایین تری قرار دارد. در این شیوه با ایجاد پوشش براق به مدت ۳ تا ۵ سال از لوله های فولادی در برابر خوردگی محافظت می شود.

ثابت نگه داشتن ساختارهای لوله

وارد شدن ضربه، تکان های شدید، ساییدگی و اصطکاک از جمله عواملی است که سرعت خوردگی در لوله های فولادی را افزایش می دهد. در اثر تکان ها و ضربات، مواد خورنده وارد لوله‌شده و یک خوردگی داخلی را ایجاد می کنند. ثابت نگه داشتن و محکم کردن اتصالات و لوله ها در جای خود با کمک تسمه و پیچ سبب می شود تا خطر خوردگی تا جایی که امکان دارد کاهش پیدا کند.

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی خوردگی لوله های فولادی پرداختیم؛ همچنین شیوه پیشگیری از خوردگی لوله تیوب را نیز بیان کردیم تا با توجه به موقعیت و شرایط محیطی از این موارد استفاده کنید و مانع از بروز خوردگی و مشکلات ناشی از آن شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی