پرفروش ترین سایز میلگرد استیل

میلگرد استیل و تیرآهن، پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع ساختمانی و عمرانی هستند که در تمام سازه ها یافت می شوند. این مقاطع در سایزها و انواع مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها کاربرد بیشتری دارند. ما در این مطلب قصد داریم پرفروش ترین سایز میلگرد استیل را بررسی کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

منظور از سایز میلگرد استیل چیست؟

سایز میلگرد، بیان کننده قطر سطح مقطع آن است که برحسب میلی متر اندازه گیری می شود؛ به عنوان مثال زمانی که حرف از میلگرد سایز ۱۸ است، یعنی مقطع دایره ای شکل آن، قطری برابر ۱۸ میلی متر دارد. سایز میلگردها با قطر واقعی آن ها کمی متفاوت است؛ مثلا قطر واقعی میلگرد سایز ۸ برابر ۷.۵ میلی متر و این مقدار در سایزهای ۱۰ و ۱۲ میلی متری به ترتیب ۹.۳ و ۱۱ میلی متر است.

قیمت میلگردها نیز با توجه به‌ سایز آن ها تعیین می شود؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد سایز ۱۸ از سایزهای سبک تر بیشتر است. میلگردها در تمام کشورهای دنیا از سایز ۶ تا ۵۰ میلی متر تولید می شوند، اما بیشترین میزان تولید مربوط به میلگردهای سایز ۸ تا ۳۲ میلی متری است.

کدام سایز میلگرد برای ساختمان سازی مناسب است؟

میلگردهای استاندارد دارای وزن و سایز مشخصی هستند؛ در واقع هرچه سایز میلگرد بیشتر شود، میزان ضخامت، مقاومت تسلیم و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. به صورت کلی میلگردهای سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پرفروش ترین سایز میلگرد در صنایع ساختمان سازی هستند.

سایزهای ۱۲ و ۱۴ در کارهای ساختمانی سبک تر و سایزهای ۱۶ و ۱۸ در پروژه های عمرانی سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل بررسی و پیگیری نوسانات قیمت محصولات پرمصرف مثل تغییرات نرخ میلگرد ۱۴ و ۱۶ برای فعالان زمینه های عمرانی اهمیت زیادی دارد.

مهمترین کاربرد میلگرد سایز ۱۶، افزایش مقاومت پی ساختمان در برابر نیروهای وارده است. کارخانه های مختلفی در کشور، این محصول را به صورت آجدار و در گرید A3 تولید می کنند که قیمت آن با توجه به کیفیت های مختلف متفاوت است.

کاربرد میلگرد سبک در صنایع چیست؟

حال که با پرفروش ترین سایز میلگرد استیل آشنا شدید، لازم است آگاهی لازم را نسبت به کاربرد انواع میلگرد سبک نیز پیدا کنید. همانطور که متوجه شدید میلگردها از نظر وزنی به دو دست سبک و سنگین تقسیم می شوند.

میلگردهای سنگین دارای ضخامت، قطر، مقاومت و وزن بیشتری در مقایسه با انواع سبک هستند. لازم است میلگردهای سبک تحت استاندارد وزنی ویژه ای تولید شوند، به این معنا که در حد پایینی بازه وزنی استاندارد قرار داشته باشند. درصورت کم بودن بیش از حد وزن و خارج بودن از مقدار استاندارد، میلگرد توانایی تحمل بارهای وارده را نداشته و ضررهای جبران ناپذیری به سازه وارد می شود.

از نظر اقتصادی خرید میلگردهای سبک، به صرفه تر است. فروشنده های میلگرد استیل سبک را به شکل کیلویی خریداری می کنند و به صورت شاخه ای می فروشند؛ علاوه بر این به علت وزن پایین این نوع میلگرد، تعداد بیشتری از آن ها در بندیل ها موجود است  و به همین دلیل فروش این محصول سود بیشتری برای فروشنده دارد.

به دلیل وزن پایین این محصول، مصرف کننده می تواند تعداد بیشتری از آن را تهیه کند که این مسئله سبب می شود تا خرید آن برای خریدار در مقایسه با میلگرد سنگین به صرفه تر باشد. از میلگردهای سبک بیشتر به عنوان تقویت کننده آهن در ساختمان استفاده می شود؛ علاوه بر این، میلگرد سبک به عنوان محافظ و استحکام دهنده سازه نیز کاربرد دارد.

کارشناسان پیشنهاد می کنند که به علت احتمال کاهش ایمنی، از این میلگردها به عنوان تقویت کننده در بتن ها استفاده نشود. در بازار میلگردهای سایز ۶، ۸ و ۱۰ به عنوان میلگرد سبک شناخته می شوند که میلگرد سایز ۸ به عنوان پرفروش ترین سایز میلگرد استیل سبک شناخته می شود. میلگرد سایز ۸ به دلیل محبوبیت بالا، کاربرد فراوان و صرفه اقتصادی در بازار از قیمت بالاتری نسبت به انواع سنگین برخوردار است.

ویژگی های میلگرد استیل کدامند؟

ترکیبات شیمیایی استفاده شده در انواع میلگرد استیل متفاوت است و این مسئله سبب تفاوت در خصوصیات آن ها می شود، اما مهمترین ویژگی های میلگرد استیل موارد زیر هستند:

  • ظاهری زیبا و صیقلی
  • مقاومت در برابر اکسایش
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
  • مقاومت در برابر محیط های اسیدی
  • خواص مکانیکی قوی
  • مقاومت شیمیایی خود در اکثر محیط ها
  • قابلیت بازیافت بالا

جمع بندی

ما در این مطلب به معرفی پرفروش ترین سایز میلگرد استیل پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید میلگردها کاربردهای مختلفی دارند که با توجه به نیاز خود باید ستیز مناسب را انتخاب کنید. به صورت کلی میلگرد سایز ۸ به دلیل کاربردهای گوناگون خود پرفروش ترین سایز میلگرد بازار محسوب می شود.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی