ورق پانچ چیست و چه کابردی دارد؟ انواع + روش تولید

ورق پانچ

ورق پانچ یکی از محصولاتی است که در صنایع زیادی کاربرد دارد. تولید کننده ها بر روی این ورق ها، حفره هایی با اشکال مختلف ایجاد می کنند. برای برای تولید ورق پانچ از متریال های مختلفی استفاده می شود، اما بیشترین ورق های پانچ از جنس فولاد آهنی هستند. این ورق ها در ضخامت ها و سایزهای مختلفی وجود دارند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفیدی را در خصوص ورق های پانچ و کاربرد آن ها به شما ارائه دهیم. با ما باشید.

ورق پانچ و انواع آن ها

ورق های پانچ که به عنوان ورق های مشبک آهنی نیز شناخته می شوند، در انواع مختلفی تولید و  عرضه شده اند. این محصولات بر اساس نوع متریال به کار رفته، ضخامت و حفره های ایجاد شده بر روی آن، تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این مدل ها در موارد خاصی کاربرد دارند. انواع متریال به کار رفته برای تولید ورق های پانچ عبارتند از:

  • فولادی: از نور سرد و نور گرم برای تولید این ورق ها استفاده می کنند.
  • گالوانیزه: بر روی این ورق ها فرایند گالوانیزاسیون اعمال می شود، به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر اکسید آهن دارد.
  • استیل: این نوع ورق ها به عنوان ورق پانچ استیل، فولادی کم کربن نیز معروف بوده و با توجه به مقاومت بالای آن ها در برابر اکسیدها، طرفداران بسیاری را پیدا کرده اند.
  • آجدار: آج ها و برآمدگی هایی بر روی این نوع ورق ها وجود دارد و به همین دلیل به عنوان ورق آجدار شناخته می شوند. برای راه سازی، ساخت ماشین آلات، ساخت پله های اضطراری و… از این ورق استفاده می کنند.
  • روغنی: این نوع ورق ها ظاهری بسیار صاف، براق و صیقلی دارند.

ورق استیل آستنیتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ابعاد ورق های پانچ

همانطور که گفتیم برای تولید ورق‌پانچ از متریال های مختلفی استفاده می شود. هر کدام از این متریال ها در ضخامت های مختلفی وجود دارند. برای مثال ورق‌پانچ سیاه در ضخامت 0.2 تا 200 میلی متر، ورق پانچ گالوانیزه در ضخامت 0.2 تا 8 میلی متر و ورق‌پانچ روغنی در ضخامت 0.2 تا 1.5 میلی متر به بازار عرضه می شود.
معمولا بر روی این ورق ها، طرح های ستاره ای، مربعی، دایره ای، لوزی و… وجود دارد. شما می توانید به توجه به نیاز خود هر کدام از آن ها را خریداری کنید.

ویژگی های انواع ورق های پانچی

این محصولات با توجه به نحوه تولید، مشخصه های فنی و مکانیکی و همچنین متریال به کار رفته، ویژگی های متعدد و خاص خود را دارند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • ضد لغزش
  • استحکام بالا در برابر اکسید آهن و انواع خوردگی
  • استحکام بسیار بالا و بی نظیر در مقابل دمای زیاد و انواع ضربه ها
  • توانایی کنترل انواع مختلف ارتعاشات و هدایت صوت

کاربردهای ورق پانچ

هر کدام از این ورق ها با توجه به ظاهر منحصر به فردی که دارند، کاربردهای ویژه ای نیز خواهند داشت. همانطور که گفتیم ورق های پانچ شده در موارد زیادی استفاده می شوند. در این بخش چند نمونه از مهم ترین و رایج ترین کاربردهای این محصولات را برای شما نام می بریم:

  • استفاده برای تولید سقف کاذب، انواع پارتیشن های خانگی و اداری، پوشش های بالای آسانسور و سایبان
  • زیباسازی شهری و مراحل شهرسازی مثل تولید سطل زباله، انواع نیمکت ها برای پارک و دیواره های مخصوص برای ایستگاه اتوبوس
  • تولید انواع مختلفی از اتومبیل ها اعم از اتومبیل های نیمه صنعتی و صنعتی و همچنین ماشین آلات
  • ساخت انواع فیلترها، سانتریفیوژ و خالص کننده های گاز
  • تولید انواع مختلفی از تجهیزات مربوط به صنایع غذایی همچون ساخت ماشین هایی برای خشک کردن سبزیجات، حبوبات و همچنین ماشین آلات مخصوص دانه بندی
  • حفاظ برای هواکش موتورخانه، نیروگاه های برقی و دکل های مخصوص مخابرات
  • تولید درب خانه ها

تولید ورق پانچ

ورق های پانچ از 150 سال پیش به روش دستی تولید می شدند، اما امروزه از دستگاه های برقی برای تولید آن ها استفاده می کنند. این دستگاه ها ورق های پانچ را در اندازه و طرح های مختلفی با بالاترین کیفیت و نظم به بازار عرضه خواهند کرد.
شما می توانید با دستگاه های NC و CNC انواع مختلفی از ورق های پانچ را تولید کنید. تفاوت عمده ای در میان دستگاه NC و CNC وجود دارد. دستگاه NC نسبتا نیمه اتوماتیک است و شما باید با استفاده از دست مسیر هدایت و کنترل را مشخص کنید. یعنی شما برای ایجاد حرفه ها از کامپیوتر استفاده نخواهید کرد. این در حالی است که زمان استفاده از دستگاه CNC شما تمام اعداد را به کامپیوتر می دهید و هیچ دخالتی در عملیات تولید نخواهید داشت.

جمع بندی

ورق‌پانچ یکی از محصولاتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای تولید این ورق ها، از متریال های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آن ها ویژگی های خاصی خواهند داشت. تولید ورق‌پانچ به روش دستی و با استفاده از دستگاه های NC و CNC امکان پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *