لوله استیل مانیسمان

لوله استیل مانیسمان

لوله استیل مانیسمان لوله‌ای بدون درز یا جوش است که برای ساخت آن از شمش‌های فولادی گرد و جامد استفاده می‌شود. با توجه به کاربردهای زیادی که لوله‌های مانیسمان دارند، بسیاری از صنایع نیاز به خرید لوله استیل مانیسمان پیدا می‌کنند. اما پیدا کردن یک فروشگاه معتبر برای خرید اهمیت زیادی دارد. زیرا فروشگاه‌های معتبر قبل از سفارش و خرید به مشتریان خود مشاوره‌های کارشناسی ارائه می‌کنند و درباره سایز و رده لوله مانیسمان، قیمت لوله مانیسمان و نحوه خرید آن اطلاعات کافی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. با مطالعه این مطلب نیز می‌توانید اطلاعات کافی درباره مواردی که به آن ها اشاره کردیم به دست بیاورید.

لوله استیل مانیسمان چیست؟

لوله استیل مانیسمان لوله‌ای است که برای ساخت آن از هیچ گونه جوشکاری استفاده نشده است. معمولاً برای ساخت لوله‌ها، ورق‌های فولادی را با استفاده از روش‌های مختلف خم می‌کنند و آن ها را به یکدیگر جوش می‌دهند. اما نحوه تولید لوله بدون درز یا لوله مانیسمان به گونه‌ای است که هیچ‌گونه عملیات جوشکاری برای ساخت آن به کار نمی‌رود. این لوله‌ها که از آلیاژ های فولادی مختلف تولید می‌شوند. به خاطر بدون درز بودن و داشتن مقاومت بالا، کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارند.

روش تولید لوله استیل مانیسمان

شاید این سوال برای شما مطرح شود که لوله استیل بدون درز چگونه ساخته می‌شود و اصلاً چطور می‌توان لوله‌هایی تولید کرد که هیچ گونه عملیات جوشکاری روی آن ها صورت نگرفته باشد. برای تولید این لوله‌ها به روش اکسترودینگ، قالب‌های گوناگونی استفاده می‌شود. فرایندی که برای تولید لوله مانیسمان انجام می‌پذیرد، چندان پیچیده نیست. ابتدا شمش‌های فولادی یا شمش‌های استیل حرارت داده شده را در روش نورد، گرم می‌کنند و پس از حرارت دادن شاخه‌های فولادی که به دو صورت گرد و چهارگوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، به وسیله ابزارهایی به نام سمبه سوراخ ایجاد می‌کنند و طی فرایندهای پیچیده‌تری این لوله‌های بدون درز را ایجاد می‌کنند.

اولین بار این روش توسط یک مهندس آلمانی به کار گرفته شد و همین باعث شد تا نام این لوله‌ها در ایران به نام لوله مانیسمان شناخته شود. لوله‌های توخالی مانیسمان در مراحل بعدی درون دستگاه‌هایی قرار می‌گیرند که عملیات حدیده کردن و مندرل کردن روی آن ها انجام می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا ضخامت خارجی آن ها کاهش و ضخامت داخلی لوله افزایش یابد.

ویژگی‌ های لوله مانیسمان

این نوع لوله استیل دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های زیادی است. به همین خاطر کاربرد این لوله بسیار متنوع است. از این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد.

مقاومت در برابر حرارت

لوله استیل مانیسمان می‌تواند در دماهای بالا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. به همین خاطر در صنایع پتروشیمی و صنعت نفت از این لوله‌ها استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر فشار و سایش

ساختار یکپارچه این لوله‌ها و دارا بودن دیواره‌های نازک باعث می‌شود تا مقاومت بسیار خوبی در مقابل سایش و فشار داشته باشند.

وزن سبک

همانطور که اشاره کردیم در مراحل آخر ساخت لوله‌های مانیسمان، دیواره‌های بیرونی آن ها کاهش پیدا می‌کند. همین باعث می‌شود تا این لوله‌ها وزن سبکی داشته باشند.

 قابل تولید در سایزهای مختلف

ابعاد و طول لوله‌های مانیسمان بسیار متنوع است و همین ویژگی باعث بالا رفتن تنوع کاربرد لوله‌های مانیسمان می‌شود.

خواص مکانیکی بالا

معمولاً در سیستم‌های تحت فشار از لوله‌هایی استفاده می‌شود که خواص مکانیکی بالایی دارند. لوله‌های مانیسمان هم به خاطر دارا بودن چنین خواصی، می‌توانند در سیستم‌های تحت فشار مورد استفاده قرار گیرند.

کاربردهای لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان

در بخش‌های پیش هم اشاره کردیم که این لوله‌ها در صنایع گوناگون کاربرد دارند. می‌توان از این صنایع به موارد زیر اشاره نمود.

  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت شیمیایی
  • صنعت انرژی
  • صنعت ساخت و ساز

سایز و رد لوله استیل مانیسمان

سایز و رده لوله‌ استیل مانیسمان بر اساس استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای ملی تعیین می‌گردند. برای مشخص نمودن قطر خارجی این لوله‌ها یک استاندارد با نام OD وجود دارد. همچنین استاندارد دیگری که مربوط به کشور آمریکا می‌شود، برای سایز اسمی لوله‌های مانیسمان استفاده می‌شود. این استاندارد NPS است. این روش که بر اساس اینچ لوله‌های مانیسمان را اندازه‌گیری می‌کند با استانداردی که در اروپا استفاده می‌شود و بر اساس میلی‌متر است، تفاوت دارد. ضخامت اسمی DN در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت لوله استیل مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان به صورت مستقیم از نوسانات بازار تأثیر می‌گیرد. همچنین مقدار کربن موجود در این لوله‌ها، قطر لوله استیل مانیسمان و ضخامت آن نیز روی قیمت تأثیر دارند. با توجه به این که بیشتر این لوله‌ها وارداتی هستند، قیمت دلار و قیمت نیکل می‌تواند تعیین کننده اصلی قیمت آن ها باشد.

کلام پایانی

در صورتی که قصد خرید لوله استیل مانیسمان با مناسب‌ترین قیمت را دارید و کیفیت نیز برای شما اهمیت دارد، می‌توانید وب سایت فروشگاه آریا استیل جعفری مراجعه نمایید و بهترین و رقابتی‌ترین قیمت‌های لوله استیل مانیسمان را مشاهده نمایید. برای دریافت مشاوره‌های کارشناسی قبل از خرید نیز می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • امیر بقایی 25 آبان 1402 / 9:37 ق.ظ

    عالییییییی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *