لوله استیل در صنایع غذایی چه کارایی دارد؟ + راهنمای انتخاب و خرید

لوله استیل صنایع غذایی

استیل یکی از آلیاژهای بسیار پرکاربرد در صنایع تولید آهن آلات و آلیاژهای مربوط به آهن و فولاد است. این آلیاژ که ترکیبی از آهن و کربن به اضافه دیگر فلزات مانند نیکل و کروم است، فلزی سخت، مقاوم  و مستحکم است که در تولید انواع محصولات از ساختمان‌سازی تا خودروسازی به کار می‌رود. لوله های استیل نیز یکی از محصولات تولید شده از استیل است که در کارخانه‌های تولید آهن، به شکل لوله و معمولا از ورق استیل ساخته می‌شود. لوله های استیل نیز نقش عمده‌ای در تولیدات گوناگون در صنایع مختلف دارند. یکی از کاربردهای مهم لوله‌های استیل، به کار گیری لوله استیل صنایع غذایی است. کارخانجات مواد غذایی از این لوله‌ها برای جابه‌جایی و انتقال انواع سیالات مانند آب و دیگر مواد غذایی استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا با کاربرد این لوله‌ها در کارخانه‌های تولید مواد غذایی بیشتر آشنا شویم. در ادامه نیز با نکاتی درباره نحوه انتخاب و خرید این لوله‌ها برای کاربردهای گوناگون، آشنا خواهیم شد.

لوله استیل در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

صنایع غذایی و تولید غذا، یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین صنایع در هر کشوری به شمار می‌روند. در این کارخانه‌جات همواره نظارت دائمی برا تولیدات و تجهیزات وچود دارد. همه وسایل و تجهیزات و مواد به کار رفته در این کارخانه‌ها، به دقت  و با رعایت استانداردهای خاصی انتخاب می‌شوند. این موضوع، به این دلیل است که این وسایل قرار است با موادی که ما مصرف می‌کنیم در ارتباط باشند. از لوله‌های استیل در این کارخانجات، بیشتر برای انتقال مواد غذایی و یا دیگر محصولات در کارخانه استفاده می‌شود. جنس این لوله‌ها باید کاملا بهداشتی و مجاز برای این گونه از استفاده‌ها، باشد.

این لوله‌ها قرار است با انواع سیالات که ممکن است خورنده باشند و یا دمای بالا و پایینی داشته باشند، سر و کار خواهند داشت. به علاوه، محیط این مکان‌ها معمولا همراه با رطوبت بالا، دمای زیاد یا پایین و نیز مملو از آب و یا بخار آب است. لوله‌های استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و رعایت استانداردهای بهداشتی، برای این منظور ایده‌آل هستند.

چه نوع لوله‌های استیل، در صنایع غذایی کاربرد دارند؟ راهنمای انتخاب و خرید آلیاژ مناسب

به طور کلی در انواع صنایع غذایی از لوله‌های استیل گوناگونی استفاده می‌شود. هر کدام از لوله‌ها ممکن است برای برخی از موارد و استفاده‌ها، مناسب باشند و برای برخی دیگر از کاربردها خیر. دو نوع مهم لوله استیل صنایع غذایی، لوله‌های استیل 316 و استیل 304 هستند. در ادامه با خصوصیات این لوله‌ها و نیز کاربرد آن‌ها، بیشتر آشنا می‌شویم:

لوله استیل 316

این نوع از لوله استیل، نوعی لوله ضدزنگ به شمار می‌رود که در مقابل خوردگی، مقاومت ویژه‌ای دارد. نیکل و کروم مورد استفاده در این آلیاژ استیل موجب شده است تا این لوله‌ها بتوانند انواع سیالات موجود در صنایع غذایی را بدون ایجاد مشکل و کاملا بهداشتی، جابه‌جا نمایند.

این لوله‌ها همچنین به خوبی توانایی مقاومت در برابر درجه حرارت بالای این محیط‌ها را دارند و تا چند درجه بالاتر از این فرآیندهای پخت و آماده‌سازی غذاها را به خوبی تحمل می‌کنند. به علاوه، این لوله‌ها می‌توانند به خوبی در محیط‌های اسیدی، قلیایی و نمکی مقاومت کنند. آلیاژهای دیگر آهن و اسنیل، ممکن است در اثر عبور مواد غذایی نمکی، دچار سوراخ‌شدگی و آسیب شوند اما این لوله‌ها، برای این کاربردها، ایده‌آل هستند.

لوله استیل 304

نوع مهم و پرکاربرد دیگر در انواع لوله استیل صنایع غذایی، لوله استیل 304 است. در این مدل استیل، درصد مشابهی کروم در مقایسه با استیل 316 به کار می‌رود اما درصد نیکل آن اندکی کمتر است. کمتر بودن نیکل در این آلیاژ باعث ld a,n تا قیمت مناسب‌تری در مقایسه با لوله استیل 316 داشته باشد. این نوع از لوله‌ها در صنایع غذایی و کارخانه‌ها تولید مواد غذایی کاربرد گسترده‌ای دارند. همچنین این نوع از لوله‌ها، در برابر ترک خوردگی و ضربه نیز مقاومت بالایی داشته و در برابر اسیدها نیز مقاومت خوبی از خودشان نشان می‌دهند.

کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی

کدام لوله استیل برای کاربرد در صنایع غذایی مناسب‌تر است؟

صنایع غذایی انواع بسیار متنوعی دارند و از لوله‌هایی برای انتقال مواد بین خط تولید تا ظروف گوناگون در این صنعت، می‌تواند از جنس استیل تهیه شود. ممکن است جنس لوله بهینه برای یک کارخانه کنسروسازی با یک کارخانه تولید لبنیات، تفاوت‌های زیادی داشته باشند. اما کدام متریال استیل برای استفاده در صنایع غذایی مناسب‌تر است؟

استیل 316، نوعی از استیل است که خاصیت ضدخوردگی بیشتری دارد و برای ساخت ظروف و محفظه‌هایی که با مواد اسیدی در ارتباط است، کارایی بیشتری دارد. به علاوه این ظروف در مقابل گرما و بخار آب نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

اما لوله‌های استیل 304، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع غذایی به شمار می‌روند. این لوله‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت‌های بسیار بالا دارند و همچنین می‌توان این مقاومت گرمایی را با استفاده از الکتروپولیش کردن، افزایش نیز داد. با استفاده از این فرآیند، سطح استیل صاف و صیقلی نیز خواهد شد و از چسبیدن مواد غذایی به آن‌، جلوگیری می‌شود.

مزایای استفاده از لوله استیل صنایع غذایی

استفاده از لوله‌های استیل، و استیلنس استیل، به دلایل گوناگونی در کارخانجات و مراکز تولید مواد غذایی رونق پیدا کرده است. در ادامه با برخی مزایای استفاده از این متریال، در دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع غذایی، بیشتر آشنا خواهید شد:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت‌ها بالا و یا دماهای بسیار پایین
  • لوله استیل خاصیت ضدخوردگی دارد و به خوبی می‌تواند در برابر اسیدها، محیط‌های قلیایی و یا نمکی مقاومت داشته باشد.
  • قابل استفاده در جابه‌جایی بین خطوط تولید در صنایع غذایی بزرگ و کوچک
  • بهداشتی بودن و تمیز کردن آسان
  • دارای قیمت مناسب نسبت به دیگر متریال‌ها
  • تنوع در سایز و آلیاژهایی به کار رفته در ساختار لوله‌ها
  • دارای قابیلت بازیافت

سخن آخر

لوله استیل صنایع غذایی دارای تنوع بالا و نیز کاربرد بسیار گسترده‌ای است. لوله‌های استیل 304 و 316، دو نوع پرکاربرد از این لوله‌ها در صنایع غذایی هستند. برای هر کاربرد، ممکن است نیاز به نوع خاصی از این لوله‌ها باشد که این امر باید توسط کارشناسان تاسیسات صنعتی و غذایی، تعیین شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • ناصر 21 آذر 1402 / 10:50 ق.ظ

    خیلی کامل بود ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *