رده لوله کربن استیل مانیسمان چیست؟ تفاوت رده ها

رده لوله کربن استیل مانیسمان

لوله کربن استیل مانیسمان که از لوله‌های بدون درز است، یکی از پرکاربردترین لوله‌های فلزی می‌باشد. این لوله‌ها برخلاف لوله‌های دیگر با استفاده از آلیاژهای فولادی تولیدشده و دارای هیچ‌گونه جوشکاری نیستند. همین ساختار یکپارچه و یکدست آن‌ها باعث می‌شود تا مقاومت و استحکام بسیار بالایی نسبت به سایر لوله‌ها داشته باشند.

لوله کربن استیل مانیسمان چیست؟

لوله کربن استیل مانیسمان که با نام لوله بدون درز شناخته می‌شود، ویژگی‌های برجسته‌تری نسبت به لوله‌های فولادی سیاه بدون درز دارد. ساختار یکپارچه این لوله‌ها و فرایند تولید آن‌ها که بدون جوشکاری انجام می‌شود، باعث این برجستگی و تمایز است.

در فرایند تولید لوله مانیسمان از اتصالات جوشکاری به‌صورت مستقیم استفاده نمی‌شود. آن‌ها را با استفاده از روش نورد فولاد تولید می‌کنند. همین امر هم باعث می‌شود تا ساختار آن‌ها کاملاً یکدست و مقاوم باشد. تحمل فشار بالا، مقاومت در برابر خوردگی، طول عمر بالا و … جزو ویژگی‌های لوله کربن استیل مانیسمان است که در رده‌های گوناگونی تولید می‌شود.

انواع لوله کربن استیل مانیسمان

لوله‌های فولادی مانیسمان دارای دو رده هستند که جزو پرکاربردترین لوله‌های فولادی در صنایع گوناگون می‌باشند. لوله فولادی مانیسمان با رده 40 و لوله کربن استیل مانیسمان با رده 20 دو نوع پرکاربرد این لوله‌ها هستند. به دلیل اینکه دوام و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی بسیار بالاست، با توجه به مشخصات فنی آن‌ها کاربردهای گوناگونی دارند.

معرفی رده لوله کربن استیل مانیسمان

یکی از پارامترهایی که برای دسته‌بندی لوله‌های استیل مورداستفاده قرار می‌گیرد و نوع لوله را مشخص می‌کند رده لوله است. فاکتورهای مختلفی برای محاسبه و نام‌گذاری رده لوله‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به جنس لوله، میزان تحمل تنش، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن اشاره کرد.

در رده‌بندی لوله کربن استیل مانیسمان نیز این ویژگی‌ها نقش اساسی دارند. درواقع رده لوله همان اسکجول لوله است که برای تعیین مشخصات فنی در نظر گرفته می‌شود. این رده‌بندی بر اساس استانداردهای خاصی تعیین می‌شوند. در رده‌بندی لوله‌ها ۲ استاندارد مورداستفاده قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  • استاندارد ASME
  • استاندارد API 5L

همان‌طور که اشاره شد دو رده 40 و 20 لوله کربن استیل مانیسمان، جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها هستند. برای رده‌بندی این لوله‌ها نیز از استانداردهای خاصی استفاده می‌شود که در ادامه مشاهده می‌فرمایید.

استاندارد ASTM A106: برای رده‌بندی لوله‌هایی است که در دمای بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد ASTM A179: این لوله‌ها که مقادیر کربن کمتری دارند، برای کندانسور ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد ASTM A192: لوله‌هایی که دارای این استاندارد هستند، برای دیگ بخار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد GB 3087: این استاندارد نیز برای ساخت انواع بویلر کاربرد دارد.

استاندارد API 5L: لوله‌هایی که این استاندارد را دارند، همان لوله گازهای ۶ متری هستند که برای استفاده نیاز به تأییدیه اداره گاز یا تست گاز دارند.

تفاوت لوله کربن استیل مانیسمان رده 20 و رده 40

اصلی‌ترین تفاوتی که بین لوله‌ استیل مانیسمان رده 20 و 40 وجود دارد، میزان تحمل آن‌ها در برابر فشار، ضخامت و نوع کاربری آن‌ها است. البته نمی‌توان از قیمت لوله کربن استیل مانیسمان با رده‌های مختلف نیز چشم‌پوشی کرد. دلیل اصلی تفاوت قیمت این دو رده نیز روش تولید آن‌ها، برند تولیدکننده و سایر فاکتورهایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مقاومت و تحمل فشار

لوله کربن استیل مانیسمان رده 20 تحمل کمتری در برابر فشار دارد. به همین خاطر در کارهایی که نیاز به توان و تحمل فشاری بالایی باشد، از رده 40 استفاده می‌شود. برای امور کم‌فشار از لوله کربن رده 20 استفاده می‌کنند.

ضخامت و قطر داخلی لوله

دو رده مختلف لوله کربن استیل مانیسمان ممکن است دارای قطر خارجی یکسان باشند، اما میزان ضخامت آن‌ها با تغییر رده باعث می‌شود تا قطر داخلی آن‌ها تغییر کند. به همین خاطر لوله‌هایی که رده 40 هستند نسبت به لوله‌های رده 20 ضخامت بیشتری دارند.

کاربرد لوله مانیسمان

کاربری این دو رده در صنایع مختلف نیز باعث تفاوت آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه هر یک از این دو رده ویژگی‌های خاص خود را دارند، کاربرد متفاوتی هم دارند. لوله‌هایی که دارای رده 20 هستند برای کارهای سبک مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال برای سیستم موتورخانه، تأسیسات خانگی و … کاربرد دارند، اما لوله‌هایی که دارای رده 40 هستند به خاطر دارا بودن تحمل فشار بالا، علاوه بر تأسیسات خانگی در صنایع گوناگون و کارگاه‌ها نیز قابل‌استفاده هستند.

قیمت لوله کربن استیل مانیسمان رده 20 و رده 40

قیمت لوله‌های دارای رده 20 به خاطر این‌که جزو لوله‌های سبک هستند، نسبت به رده 40 کمتر می‌باشد. به دلیل اینکه میزان فولاد به‌کاررفته برای ساخت این نوع لوله کمتر است و مشخصات فنی آن پایین‌تر از رده 40 می‌باشد.

کلام پایانی

درصورتی‌که قصد خرید لوله کربن استیل مانیسمان را دارید، بایستی علاوه بر در نظر گرفتن مواردی چون وارداتی بودن لوله و نوسانات نرخ ارز، به ویژگی‌های این محصول هم توجه داشته باشید و رده‌های موردنیاز خود را با توجه به کاربرد انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حسین 1 آبان 1402 / 11:23 ب.ظ

    لوله کربن استیل مانیسمان یا لوله استیل مانیسمان یکی هست با هم؟ یا تفاوت دارن این دوتا با هم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *