فرآیند و روش تولید لوله مانیسمان چگونه است؟ + مراحل

تولید لوله مانیسمان

تولید لوله مانیسمان و استفاده از آن در طی سالیان اخیر بسیار افزایش یافته است و دلیل اصلی آن هم این است که این لوله ها به صورت یکنواخت و بدون درز ساخته می شوند. این خاصیت باعث شده که از این لوله ها در صنایع مختلف استفاده شوند. در ادامه روند تولید این لوله ها را برای شما قرار داده ایم.

تاریخچه تولید لوله مانیسمان

تولید عمده اولین دسته از لوله های مانیسمان در اواخر قرن 19 آغاز شد. شیوه تولید آن ها جدید بوده و توسط برادران مانیسمان اختراع شده بود و به همین دلیل هم نام آن ها بر روی این لوله ها قرار گرفت.

قبل از ابداع این روش توسط برادران مانیسمان، برای ساخت لوله از ورق های آهنی و یا فولادی استفاده می شد؛ به همین دلیل در نقاط مختلف آن ها جای جوش و یا درز وجود داشت. این درز ها و جوش ها باعث می شد که تحمل فشار این دسته از لوله ها پایین باشد.

اما به دلیل آن که در لوله های مانیسمان تمامی لوله به صورت یکنواخت و بدون درز بودند، تحمل فشار زیادی داشتند. این عامل باعث شد که استفاده از این دسته لوله ها در صنایع پر فشار سریعا افزایش پیدا کند.

مراحل تولید لوله مانیسمان

مراحل تولید این لوله به صورت زیر است:

برشکاری شمش فولادی

برای تولید این دسته از لوله، در ابتدا از یک شمش فولادی استوانه ای شکل استفاده می شود. اولین مرحله تولید، برش و آماده سازی شمش فولادی با ابعاد محاسبه شده‌است.

تفاوت استیل 316 و 321 در چیست؟ {راهنمای خرید}

گرمادهی به شمش

برای این که بتوان حالت مناسب را به شمش داد، باید آن را گرمادهی کرد. این عمل با استفاده از کوره های القایی الکتریکی انجام می شود و در این مرحله دمای شمش تا 1300 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند.

گرد کردن شمش

در مرحله سوم، شمش که حالا حرارت زیادی دارد، با عبور از غلتک های دوار به شکل استوانه در می آید. این کار باعث می شود که خطا در مراحل بعدی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

سمبه زنی

در این مرحله از تولید لوله مانیسمان، سمبه با شدت و سرعت زیاد به صورت چرخشی به مرکز استوانه ایجاد‌شده شلیک می شود. جنس سمبه از فولاد گرم کاری شده‌است تا در مقابل گرمای زیاد مقاوم باشد. بسته به نیاز طول سمبه از 6 الی 12 متر متغیر است.

به دلیل سرعت زیاد سنبه، طول استوانه افزایش می یابد و در پایان مرحله، به دلیل عبور سنبه، استوانه ای تو خالی تشکیل می شود.

تاب گیری و بالانس لوله

به دلیل این که ممکن است در مراحل پیشین تولید خطاهای کوچکی رخ داده‌باشد که باعث تاب خوردگی لوله شود، در این مرحله به تاب گیری لوله نیاز خواهد بود. این عمل بلافاصله پس از ورود سنبه و در حالی که سنبه هنوز داخل لوله است انجام می شود.

خروج سنبه

در مرحله ششم تولید لوله مانیسمان، بعد از این که تاب گیری لوله به درستی انجام شد، سنبه از داخل آن خارج می شود. در این مرحله آبپاشی جزئی نیز بر روی لوله صورت می گیرد که باعث کاهش دمای لوله هم می شود.

کشش لوله

تا به این جا یک لوله داریم که به درستی داخل آن خالی شده اما طول آن حدود 2 تا 3 متر بوده و نیاز است تا برای رسیدن به طول مورد نظر کشیده شود. این کار با استفاده از بوش ها و دستگاه های خاصی استفاده می شود. به صورت طبیعی کشش بیشتر لوله باعث کاهش سایز و همچنین ضخامت لوله می شود.

خنک کاری لوله مانیسمان

تا به این جا و با فرآیند هایی که در طول فرآیند تولید لوله مانیسمان انجام شد، لوله به شکل و اندازه مد نظر درآمد. در این مرحله نیاز است تا لوله خنک شود تا برای مراحل بعدی آماده‌باشد.

این کار با استفاده از پاشش آب بر روی لوله انجام می شود و رفته‌رفته دمای لوله پایین می آید.

برش لوله

در این مرحله با توجه به نیاز، لوله در طول های مختلف برش داده‌می شود. معمولا در این مرحله لوله طولی بین 20 تا 24 متر دارد و باید به طول 6 یا 12 متر بریده شود.

لوله مانیسمان

 

تمیز کردن لوله

در طی مراحل قبل، در سطح داخلی و خارجی لوله ضایعاتی ایجاد شده‌است. در این مرحله با استفاده از فرآیند های خاصی مانند اسید شویی و یا استفاده از حلال های دیگر، این ضایعات تمیز می شوند.

ماشین کاری لوله

در این مرحله دو سر لوله ماشین کاری می شود و به صورت صاف در می آید. همچنین در مواردی و در صورت درخواست مشتری، دو سر لوله را می توان به صورت کونیک نیز تغییر داد.

سمباده کاری و رنگ کاری لوله

این مرحله ممکن است در برخی تولیدی ها انجام نشود و تاثیر خاصی در کارایی لوله ندارد، اما باعث زیبایی بیشتر آن می شود. در برخی موارد هم فقط با درخواست مشتری این مراحل انجام می شوند.

این مرحله پایانی تولید لوله مانیسمان است و پس از آن لوله آماده مصرف در صنایع مختلف است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با لوله مانسیمان و مراحل تولید ان آشنا کنیم. این لوله در صنایع مختلفی کاربرد دارد و یک لوله محبوب و پرفروش به شمار میرود.

امتیاز دهید
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *