تفاوت لوله استیل نسوز 310 و 309

تفاوت لوله استیل نسوز 310 و 309

لوله های استیل نسوز 309 و 310 به دلیل مقاومت بالایی که دارند، در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از درصد بالای نیکل و کروم در ترکیبات شیمیایی این لوله ها، باعث شده تا مقاومت آن ها در برابر خوردگی و اکسیداسیون به طور چشمگیری بالا برود.
آشنایی با تفاوت لوله استیل نسوز 310 و 309 برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تفاوت میان لوله ها را برایتان بررسی کنیم. اگر شما هم قصد خرید و استفاده از این لوله های نسوز را دارید، تا انتها با ما همراه شوید.

خواص های عمومی لوله های نسوز

برای اینکه بتوانیم به خوبی تفاوت لوله های استیل نسوز  309 و 310 را بررسی کنیم، بهتر است در ابتدا با خواص و ویژگی های عمومی آن ها آشنا شوید. آشنایی با تمام خواص این لوله ها به شما کمک می کند تا تفاوت های میان این لوله ها را بهتر درک کنید.

لوله های استیل نسوز 310 و 309، از نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی هستند که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و دمای بالا دارند. به همین دلیل در مواردی از آن ها استفاده می شود که لوله ها در معرض خوردگی و دمای بالا قرار می گیرند. این آلیاژ ها در شرایط غیر سیکلی می توانند در برابر اکسیداسیون تا دمای 1900 درجه فارنهایت یا 1038 درجه سانتی گراد، از خود مقاومت نشان دهند. اما مقاومت اکسیداسیون این آلیاژها در چرخه حرارتی سیکلی، تا حدود 1850 درجه فارنهایت یا 1010 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند.

این نوع لوله ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از کروم و نیکل، در اتمسفرهایی که حاوی گوگرد هستند تا دمای 1832 درجه فارنهایت یا 1000 درجه سانتی گراد مقاومت دارند. با این حال لوله های استیل نسوز 309 و 310 در اتمسفرهای کوبوریزه بسیار شدید، نباید استفاده شوند؛ چرا که مقاومت پایینی در برابر جذب کربن ها از خود نشان می دهند. با این حال شما می توانید از این لوله های نسوز در محیط های اکسیدی، سیمانی، نیتریدی و سیکل های حرارتی استفاده کنید.

 

مشاوره و خرید انواع میلگرد استیل نسوز از بهترین فروشگاه ایران

 

تفاوت های میان لوله استیل نسوز 309 و 310

اکنون که با ویژگی های کلی آلیاژ لوله استیل نسوز آشنا شدید، بهتر است سراغ تفاوت لوله های استیل نسوز  309 و 310 برویم. هر دوی این ورق های نسوز در مدل های کم کربن نیز وجود دارند که با پسوند S در کنار اسم لوله ها نشان داده می شوند. این لوله ها از لحاظ ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی، خواص فیزیکی و استاندارد ها با هم متفاوت هستند. در جداول زیر هر کدام از این تفاوت ها را به شما نشان می دهیم.

تفاوت‌میان لوله استیل نسوز 310 و 309 از لحاظ استانداردهایی که دارند:

از لحاظ استانداردها

تفاوت‌لوله استیل‌نسوز 309 و 310 از لحاظ ترکیبات‌شیمیایی:

از لحاظ ترکیبات شیمیایی

تفاوت لوله استیل نسوز309 و 310 از لحاظ خواص مکانیکی:

از لحاظ خواص مکانیکی

تفاوت های لوله استیل نسوز 310 و 309 از لحاظ خواص فیزیکی:

از لحاظ خواص فیزیکی

علاوه بر این ها، معمولا لوله استیل 309 در مواردی که از دمای بالا استفاده می کنند، کاربرد دارد؛ چرا که مقاومت لوله استیل نسوز 309 در برابر اکسیداسیون بیشتر از لوله استیل نسوز 310 است.

کاربرد لوله های استیل نسوز

لوله های استیل 309 و 310 را می توان در موارد زیر به کار برد:

  • صنایع گاز و نفت
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع داروسازی
  • کارخانه های استخراج مواد معدنی
  • مخزن ها و کوره ها
  • تجهیزات لازم برای ساخت کاغذ
  • صنایع پتروشیمی
  • پالایشگاه ها
  • نیروگاه تولید برق
  • و…

 

جمع بندی

لوله های استیل نسوز 309 و 310 مقاومت زیادی در برابر خوردگی و حرارت بالا دارند. شما می توانید در صنایع و موارد مختلفی از هر دوی این لوله ها استفاده کنید. اما تفاوت لوله استیل نسوز 310 و 309 باعث شده تا کاربرد آن ها کمی نسبت به هم متفاوت باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
تیم تولید محتوا