انواع کوپلر استاندارد میلگرد کدامند؟

انواع کوپلر میلگرد

انواع کوپلر میلگرد یکی از مهم ترین ابزارها و مصالحی است که در ساختمان سازی باید از آن ها برای اتصال میلگرد ها استفاده شود. اما انواع کوپلر استاندارد به چه صورت بوده و از چه مشخصاتی برخوردار هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر به کوپلر استاندارد بپردازیم و انواع آن را نیز نام برده تا برای خرید و استفاده از این ابزار اطلاعات کامل داشته باشید.

با کوپلر استاندارد بیشتر آشنا شویم

قبل از اینکه با انواع کوپلر میلگرد آشنا شویم، بهتر است که کوپلر استاندارد یکی از مهم ترین آن ها را به صورت مجزا بشناسیم. کوپلر به صورت کلی وسیله یا ابزاری است که برای اتصال دو یا چند میلگرد استیل از آن استفاده می شود.

از این ابزار برای آرماتور بندی در ساختمان سازی و مهندسی بسیار استفاده می شود‌. کوپلرها انواع مختلفی دارند که یکی از پر کاربردترین و رایج ترین آن ها کوپلر استاندارد است. این نوع معمولا به رزوه راستگرد نیز معروف است و در همه بخش های یک سازه بتنی استفاده می شود. عموما این بخش ها باید دارای آرماتورهایی بوده که امکان چرخش را داشته باشند.

در این نوع از کوپلرها دو طرف رزوه راستگرد وجود دارد که آرماتور از هر طرف تا آخر درون کوپلر قرار گرفته و بسته می شود. کوپلر استاندارد معمولا از فولاد ساخته می شود که محکم و بادوام بوده و برای سایز های مختلف میلگرد از ۱۶ تا ۵۰ مناسب است.

انتخاب اندازه مناسب کوپلر برای میلگرد بسیار مهم است زیرا اتصال با استقامت کم می تواند کل پروژه را به خطر بیندازد. اگر در سازه بتنی خود از نوع استاندارد کوپلر استفاده کنیم، باعث کاهش هزینه ها در هنگام ساخت می شود. زیرا آرماتورها را با نظم بیشتری کنار هم قرار می دهد و به همین خاطر کیفیت بتن ریزی را بالا می برد.

بررسی انواع کوپلر میلگرد

بعد از اینکه با نوع رایج کوپلر یعنی استاندارد آشنا شدیم، نیاز است تا به انواع کوپلر میلگرد که آن ها هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، بپردازیم. بر اساس نوع میلگرد و نوع سازه کوپلرها متفاوت هستند و هر کدام مشخصاتی دارند که در زیر این انواع را نام برده و درباره هر کدام توضیح می دهیم.

کوپلرهای مکانیکی

کوپلرهای مکانیکی هم از انواع کوپلر میلگرد با استفاده بالا هستند که دارای اتصال رزوه ای بوده و امکان نصب آسان و اتصال قوی بین قطعات میلگرد را فراهم می کنند. آن ها می توانند مخروطی یا موازی باشند و در اندازه های مختلف برای تناسب با قطر های مختلف میلگرد ساخته شده اند. طراحی مخروطی اتصال قوی تری بین میلگرد و کوپلر ایجاد می کند. کوپلرهای رزوه ای موازی شکل استوانه ای دارند و با رزوه هایی که موازی محور کوپلر هستند طراحی می شوند.

کوپلرهای جوشی

یکی دیگر از انواع کوپلر میلگرد نوع جوشی است. این نوع اتصال دائمی بین قطعات میلگرد ایجاد می کنند. کوپلر جوشی به گونه ای طراحی شده است که مستقیما به میلگرد جوش داده شده تا اتصالی با دوام را ایجاد کند.

کوپلرهای جوشی معمولا در شرایطی که به استحکام و دوام بالا نیاز است، مانند ساختمان های ضد لرزه مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این کوپلر ها دارای معایبی نیز هستند. آن ها برای نصب به تجهیزات تخصصی نیاز دارند که می تواند هزینه و پیچیدگی یک پروژه را افزایش دهد. علاوه بر این، فرآیند جوشکاری می تواند باعث شود که میلگرد مقداری از استحکام خود را به دلیل گرمای ایجاد شده در حین جوشکاری از دست بدهد.

انواع ورق استیل طلایی و کارایی هرکدام + استانداردها

کوپلر گروتی پر شده

انواع میلگرد کوپلر گروتی با پرکردن کوپلر با مواد دوغاب بین دو قطعه میلگرد ارتباط ایجاد می کنند. مواد دوغاب داخل کوپلر ریخته شده و انتهای قطعات میلگرد در کوپلر وارد می شود. کوپلرهای پر از دوغاب به راحتی نصب می شوند و نیازی به رزوه یا جوش ندارند. با این حال، آن ها ممکن است برای کاربرد های پر فشار مناسب نباشند، زیرا استحکام اتصال ممکن است به مقاومت ماده دوغاب بستگی داشته باشد.

کوپلرهای پیچی

کوپلرهای پیچ نوعی کوپلر هستند که با استفاده از مکانیزم پیچی بین دو قطعه میلگرد ارتباط ایجاد می کنند. این کوپلرها برای آرماتورهای کوتاه استفاده می شوند و بهترین انتخاب برای آن ها هستند. چندین پیچ در این کوپلرها موجود هستند که باعث محکم شدن میلگرد در آن خواهد شد.

کوپلرهای فشاری

این نوع از انواع کوپلر میلگرد معمولا برای آرماتورها و میلگردهایی مورد استفاده قرار می گیرند که تحت فشار بوده و اولین کاری که انجام می دهند انتقال فشار بین این میلگرد ها است. البته این میلگرد ها باید به صورت قائم یا ایستاده بریده شده باشند.

کوپلرهای موقعیت

اگر در یک سازه دو آرماتور قادر به حرکت نباشند و به صورت کاملا جدا از هم در یک بتن قرار گرفته باشند، آن گاه نیاز است تا از کوپلر موقعیت استفاده کنیم. این انواع کوپلر میلگرد هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و دارای یک قسمت نر و ماده و مهر های قفل کننده هستند. این کوپلر ها هم مقاومت سازه را بالا برده و برای ایمن سازی بسیار مناسب در نظر گرفته می شوند‌.

کوپلر استاندارد

کوپلرهای تبدیل

اگر دو آرماتور با قطر های مختلف وجود داشته باشند نیاز است تا برای اتصال از کوپلر تبدیل استفاده شود. ابتدا باید کوپلر را به آرماتور بزرگ تر و سپس به کوچکتر متصل کرد. درواقع قطر سوراخ در دو طرف کوپلر با هم تفاوت دارد و مناسب با میلگرد طراحی شده اند.

سخن پایانی

انواع کوپلر میلگرد با مشخصات مختلف وجود دارند که یکی از مهم ترین و رایج ترین آن ها نوع استاندارد است. از کوپلرهای استاندارد معمولا برای بیشتر سازه ها و آرماتورها بر اساس اندازه میلگرد استفاده می شود. با این حال برای اینکه یک سازه بتنی مقاوم و ایمن بسازیم، نیاز است تا از انواع دیگر کوپلر آگاه باشیم و بر اساس مشخصات و ویژگی هایی که دارند آن ها را برای سازه خود انتخاب کنیم. در این صورت می توانیم بهترین استفاده را داشته باشیم.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *