انواع ورق استیل تزئینی در بازار ایران را بشناسید

انواع ورق استیل تزئینی

‌همان طور می دانید، استیل یکی از انواع محصولات کارخانجات فولاد محسوب می شود که بر اساس ضخامت، نوع ترکیب آلیاژی آن، روش ساخت و همچنین طرح‌ های، انواع مختلفی را در برق می گیرد. یکی از انواع مدل های ورق استیل در بازار، ورق استیل دکوراتیو یا تزئینی است که همان طور که از نامش پیداست، برای ساخت و وسایل تزئینی یا زیباسازی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب ما تصمیم بر این داریم تا شما عزیزان را با انواع ورق استیل تزئینی موجود در بازار آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی ورق استیل تزئینی

قبل از این که به سراغ این برویم که انواع ورق استیل تزئینی کدام اند، باید ابتدا با این ورق به طور کامل آشنا شوید. ورق های استیل تزئینی یکی از مدل های ورق استیل است که خصوصیات منحصر به فردی را با خود به همراه داشته و در زمینه های مختلف، کاربرد دارد. این ورق کاملا ضد زنگ بوده و برای تزئین مناطق مرطوب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهم ترین ویژگی هایی که باعث مورد توجه قرار گرفتن ورق استیل تزئینی شده است، براق بودن، سطح صاف و صیقلی، زیبایی و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. این ورق ها دقیقا شبیه به ورق های گالوانیزه به هنگام فروش به شکل رول یا شیت های بسته بندی شده عرضه می شوند.

معرفی انواع ورق استیل تزئینی

از آنجایی که امکان استفاده از ورق های استیل در مکان های مختلف وجود داشته باشد، تولید کنندگان انواع مختلفی از آن را در بازار ارائه داده‌اند. در این بخش قصد داریم شما را با انواع ورق استیل تزئینی که در حال حاضر در بازار ایران برای فروش عرضه می شوند، آشنا کنیم.

ورق های استیل طرحدار

همان طور که از نام این ورق ها مشخص است، ورق های استیل طرحدار به دسته ورق هایی گفته می شود که طرح های مختلفی را با خود به همراه دارند. این نوع ورق ها به دلیل براقیت و ظاهری زیبایی که با خود به همراه دارند و همچنین مقاومت بسیار بالایی که از خود نشان می دهند، بیشتر در آسانسورها، لابی ساختمان ها، ظروف تزئینی، مجسمه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم از بین طرح های این ورق ها، پرطرفدارترینشان را به شما معرفی کنیم، می توانیم به طرح های زیر اشاره داشته باشیم:

  • طرح ابر و بادی
  • طرح گندمی
  • طرح چوبی
  • طرح چرمی
  • طرح اسلیمی

ورق های استیل طلایی

به جرات می توان گفت که یکی از محبوب ترین و همچنین مهم ترین ورق های استیل تزئینی موجود در بازار، ورق های استیل تزئینی طلایی هستند. حال چرا از بین انواع ورق استیل تزئینی، مدل طلایی تا این اندازه دارای طرفدار است؟ زیرا رنگ و براقیت بی نظیری دارد و از طرفی دیگر، برای دسته افرادی که به دنبال مدل مات آن هستند نیز ارائه می شود.

شما همچنین می توانید ورق های استیل طلایی را در مدل های طرح دار و خش دار نیز در بازار ایران مشاهده کنید. از طرفی دیگر، یکی از مهم ترین موارد یعنی قیمت این دسته از ورق ها نیز نسبت به سایر ورق های تزئینی استیل در بازار مناسب تر است.

ورق های استیل طلایی

ورق استیل نقره ای

ورق استیل نقره ای، بعد مدل طلایی یکی از محبوب ترین ورق های استیل در بازار معرفی می شود. این ورق در انواع مدل های خش دار، آینه ای و همچنین طرحدار برای فروش عرضه می شود. از آنجایی که شستشو و ضد عفونی کردن ورق های نقره ای استیل به راحتی انجام می شود، از آن ها بیشتر برای تزئین دکوراسیون مطب پزشکان یا بیمارستان ها استفاده می شود.

ورق های استیل مشبک

ورق های استیل مشبک به خودی خود به عنوان یکی از مدل های ورق استیل معرفی می شوند، اما در بین انواع ورق استیل تزئینی نیز به چشم می خورند. این ورق ها دارای سوراخ هایی هستند که اشکال مختلفی را با خود به همراه دارند. اندازه و فاصله سوراخ های روی این ورق ها، با توجه به نظرات مشتری می تواند متفاوت باشد و به این ترتیب، ورقی با ظاهری 100 درصد تزئینی در انتها به دست می آید که مقاومت زیادی را نیز از خود در برابر ضربات ارائه می دهد.

این نوع ورق های تزئینی استیل مزایای مختلفی را با خود به همراه دارند، از جمله این مزایا می توان گفت که سبک تر از ورق های فلزی صاف هستند و همچنین نور و هوا را از خود عبور می دهند. علاوه بر این، به عنوان یک محصول ساخته‌شده از فلز پوشش زیبایی را ارائه می دهند که می توانند از نظر شکل و حتی رنگ متفاوت باشند. به همین دلیل است که ورق های استیل مشبک یا ورق های استیل پانچ را بیشتر در تزئین دکوراسیون مکان های مختلف مشاهده می کنیم.

ورق های آینه ای یا میرور Mirror

ورق های استیل آینه ای، دقیقا خاصیت آینه را به همراه داشته، با این تفاوت که از فلز ساخته شده‌اند. این دسته از ورق بدون هیچ خط و خشی بوده، بازتاب نور را به خوبی انجام می دهند و همچنین مانند آیینه، نور را در فضا پخش می کنند. به همین خاطر، بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی، برای فضاهایی با متراژ پایین که نمی خواهند از آینه استفاده بیش از اندازه کنند، از این ورقه ها در دکوراسیون خود به کار می برند.

ورق های استیل خشدار

این نوع ورق ها یکی از پرفروش ترین ورق های استیل تزئینی محسوب می شوند، زیرا جلوه ای بی نقص را به محیط می دهند. ورق های استیل خشدار، خط و خش های بیشتری نسبت به ورق های مات داشته و برای این که در یک مکان از انعکاس نور جلوگیری شود، مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت بالای آن ها در برابر رطوبت نیز یکی دیگر از مزیت های استفاده از ورق های استیل خشدار است.

ورق استیل خشدار

ورق های استیل مات

معمولا در مکان هایی که عبور و مرور افراد بسیار بالا است و احتمال نشست گرد و خاک بر روی اجسام افزایش پیدا می کند، از ورق های استیل مات برای پوشش دادن این مشکل استفاده می شود. ورق های استیل مات به لحاظ ظاهری شبیه به ورق های استیل آینه ای هستند، با این تفاوت که نوری را بازتاب نمی دهند.

ورق های استیل رنگی

اگر فکر می کنید که ورق های استیل رنگی در بازار تنها به طلایی و نقره ای خلاصه می شود، باید بگوییم که سخن در اشتباه هستید! ورق های استیل در انواع رنگ های دیگر مانند مشکی، مسی، آبی، قرمز، رزگلد، دودی و غیره نیز در بازار به چشم می خورند که کاربردهای مختلفی را نیز با خود به همراه دارند.

کاربرد انواع ورق استیل تزئینی

حال که با انواع ورق استیل تزئینی آشنا شدید، به سراغ معرفی اختصاصی کاربرد آن ها می رویم. همان طور که در بخش قبلی نیز مطالعه کردید، شاخصه اصلی این ورق ها، داشتن طرح ها و رنگ های متنوع و مختلفی است و همان طور که از نامشان پیداست، همگی تماما در حوزه تزئین مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بخواهیم از کاربردهای رایج انواع ورق استیل تزئینی به شما اطلاعات بدهیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ ها
  • مجسمه‌ های فلزی
  • آسانسور و پله‌ برقی
  • بانک ‌ها
  • ایستگاه‌ های مترو
  • مراکز خرید و پاساژها
  • لوازم خانگی
  • سقف اماکن مذهبی
  • کارخانجات مواد غذایی

البته این موارد به این معنا نیست که کاربرد ورق های استیل تزئینی تنها به این نکات خلاصه می شوند! از آنجایی که هنر دکوراسیون امروزه بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و شاخه های بسیاری به آن افزوده شده است، انواع ورق استیل تزئینی در مراکز و مکان های مختلف دیگر نیز کاربردهای بسیاری دارد.

سخن پایانی

همان طور که مطالعه کردید، انواع ورق استیل تزئینی در بازار ایران کاربردهای بسیاری را برای خود به همراه دارند. برخی از آن ها برای تزئین و برخی دیگر برای ساخت انواع وسایل مانند مجسمه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما طراح دکوراسیونی هستید که قصد دارید به همراه ورق های فلزی، فضایی را دکور کنید، این موضوع را در نظر داشته باشید که هر یک از ورق ها انعطاف پذیری خاص و مخصوص به خود را دارند. به همین خاطر، اگر قرار است طرح ها و برش های مختلفی را بر روی ورق ها ایجاد کنید، حتما قسمت کوچکی از ورق را برای امتحان میزان مقاومت و انعطاف پذیری بررسی کنید.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *