انواع روش های وصله و اتصال مکانیکی میلگرد + مزایا و کاربرد

اتصال مکانیکی میلگرد

به طور کلی برای افزایش طول میلگرد و اجرای آن، میلگردها را به هم متصل می کنند. اتصال میلگرد در واقع می تواند به فشار پیوسته و عملکرد کششی که میلگرد ها در امتداد هم انجام می دهند، القاء شود. در حال حاضر برای اتصال میلگرد ها با یک دیگر از مدل های مختلف اتصال استفاده می کنند، یکی از این روش ها اتصال مکانیکی میلگرد است. امروز ما در این مطلب تصمیم داریم علاوه بر این روش اتصال در مورد دیگر روش های اتصال میلگرد هم به اختصار اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید!

معرفی انواع مختلف روش های اتصال میلگرد

همانطور که اشاره کردیم، روش های مختلفی برای متصل کردن میلگرد ها به یک دیگر وجود دارد. این روش ها به صورت ترکیبی یا تکی برای اتصال میلگردها مورد استفاده قرار می گیرند. روش های اتصال میلگرد شامل موارد زیر می شوند:

  • اتصال مکانیکی یا کوپلینگ: در این روش اتصال از وسایل مکانیکی خاصی استفاده‌شده و در انواع مختلفی صورت می گیرد.
  • اتصال پوششی یا اورلب: در این نوع اتصال دو میلگرد در بخشی از طول میلگردها کنار هم قرار می گیرند.
  • اتصال اتکایی: در این روش دو انتهای میلگردهای فشاری روی هم گذاشته‌می شوند.
  • اتصال جوشی یا فورجینگ: در این روش برای اتصال میلگردها آن ها را به یک دیگر جوش می کنند.

آشنایی با انواع وصله مکانیکی میلگرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اتصال مکانیکی میلگرد یکی از روش هایی است که امروزه برای متصل کردن میلگردها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این روش اتصال به روش کوپلر یا کوپلینگ هم معروف است.

در روش کوپلر یا مکانیکی معمولا از وسایل مکانیکی خاصی برای اتصال میلگردها به یکدیگر استفاده می کنند. زمانی که امکان اتصال میلگردها با استفاده از روش هایی مانند اتصال پوششی وجود نداشته باشد، این روش اتصال میلگردها را امکان پذیر می سازد.

معمولا زمانی که آرماتورها در فاصله های دور از هم قرار بگیرند، نمی توان از روشی مانند اتصال پوششی استفاده کرد؛ از همین رو ناچارا باید روش اتصال مکانیکی را مورد استفاده قرار داد. برای مثال در بعضی مواقع از تعداد زیادی میلگرد که سایز آن ها بیشتر از 35 میلیمتر است در ستون های بتنی استفاده می شود. در چنین حالتی دیگر نمی توان میلگردها را با اتصال پوششی به یک دیگر متصل کرد؛ از همین رو باید از اتصال مکانیکی استفاده نمود.

به طور کلی می توانیم انواع وصله مکانیکی میلگرد را به سه دسته، تقسیم بندی کنیم. این سه دسته با توجه به از نظر پیکربندی و الزامات تایید شدن و رویه اجرا به وجود‌آمده و شامل موارد زیر می شوند:

  • اتصال مکانیکی به شیوه کششی

معمولا در این نوع از وصله مکانیکی استحکام اتصال در برابر بار کششی افزایش می یابد.

  • اتصال مکانیکی به شیوه فشاری

در این روش تنش فشاری روی میلگردها، بین آن ها تقسیم شده و از میلگردی به میلگرد دیگر که در راستای هم و متکی به هم قرار گرفته اند، منتقل می شود.

  • اتصال مکانیکی به شیوه کششی و فشاری

معمولا برای افزایش مقاومت و استحکام میلگردها در برابر بار کششی و فشاری دو روش فوق را با یک دیگر ترکیب می کنند.

نکاتی در مورد اتصال مکانیکی میلگردها

در اتصال مکانیکی معمولا برای متصل ساختن میلگردها به یکدیگر از اتصال دهنده هایی به نام کوپلر استفاده می شود؛ از همین رو در بسیاری از مواقع این نوع از اتصال میلگردها را اتصال کوپلر میلگرد هم می گویند.

میلگردها بدون آنکه از مرکزیت خارج شوند و دقیقا در راستای یکدیگر با استفاده از کوپلرها به هم متصل می شوند. همین امر موجب‌شده که این نوع اتصال نسبت به دیگر وصله ها از وزن سبک تری برخوردار باشد.

معمولا زمانی این نوع از وصله برای متصل‌ساختن میلگردها به هم استفاده می شود که اجازه به کارگیری اتصال پوششی برای میلگردهایی که قطر بالایی دارند، توسط آیین نامه صادر نشده است. البته همانطور که گفته‌شد در مواقعی که میلگردها در فاصله نامناسبی برای اتصال پوششی قرار داشته باشند و به طور کلی محل قرار گیری آن ها برای استفاده از وصله پوششی مناسب نباشد، وصله مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است در وصله پوششی رعایت الزامات مربوط به آیین نامه افزایش طول وصله را در پی دارد؛ از همین رو برای اتصال میلگردهایی با قطر بالا یا آن دسته از میلگردهایی که پوشش آن ها از چسبندگی چندانی برخوردار نیست، باید از وصله های مکانیکی استفاده کرد.

عدم داشتن طول کافی برای استفاده از وصله پوششی در میلگردهایی با طول حداقل 35 میلیمتر باید از اتصال مکانیکی برای اتصال میلگردها به یکدیگر استفاده نمود.

نکاتی در مورد استفاده از وصله های مختلف برای اتصال میلگرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، وصله های مختلفی علاوه بر اتصال مکانیکی میلگردها برای اتصال میلگردها مورد استفاده قرار می گیرد.

تمامی روش های موجود برای اتصال میلگردها به یکدیگر برای اجرای آرماتور بندی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در میان تمامی وصله های موجود برای اتصال میلگرد که در بالا به آن ها اشاره کردیم، روش پوششی از همه متداول تر است. با این حال زمانی که امکان استفاده از روش پوششی یا همان اورلب در آرماتور بندی وجود ندارد معمولا روش اتصال مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در وصله پوششی محدودیت هایی برای اتصال میلگردها به یکدیگر وجود دارد، از جمله آن ها می تواند به قطر میلگردها اشاره کرد. زمانی که برای آرماتور بندی از میلگردهایی با قطر بالاتر از 36 میلیمتر استفاده شود، همانطور که گفته‌شد دیگر نمی توان از وصله پوششی استفاده کرد و باید سراغ روش های دیگر رفت و مناسب ترین روش برای این منظور همان روش اتصال مکانیکی است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم که روش های مختلف وصله را به شما معرفی کرده و اطلاعات کامل و جامعی در مورد اتصال مکانیکی میلگرد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که از این مطلب دریافتید برای اتصال مکانیکی روش های مختلفی وجود دارد و شما می توانید حتی برای میلگردهایی با قطر بیشتر از 36 میلیمتر هم از این نوع اتصال کمک بگیرید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در این مورد در اختیار شما قرار داده باشیم!

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • مسعود 29 آبان 1402 / 11:54 ق.ظ

    خیلی عالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *