میزان افزایش قیمت لوله استیل در سال 1403

افزایش قیمت لوله استیل در سال 1403

با شروع سال جدید، فعالان و عرضه کنندگان حوزه استیل و محصولات زیر مجموعه آن مانند لوله استیل می خواهند ارزیابی واقع بینانه ای در خصوص قیمت ها داشته باشند. لوله های استیل هر ساله با روند افزایش قیمت همراه هستند و پی بردن به قیمت تخمینی سبب تصمیم گیری بهتر و سریع تر برای خرید می شود. برای کسب اطلاعات در مورد میزان افزایش قیمت لوله استیل در سال 1403، حتما با این مطلب همراهمان باشید.

چرا قیمت لوله استیل بالاست؟

ایران به عنوان یکی از 10 تولید کننده فولاد در جهان شناخته می شود، اما همچنان در زمینه تولید مواد اولیه استنلس استیل به خودکفایی نرسیده است؛ بنابراین آن را از کشورهای دیگر تهیه می کند. واردات همین مواد از کشورهای دیگر باعث بالا بودن قیمت بسیاری از آن ها می شود. به هر شکل نرخ درصد زیادی از لوله استیل به دلار بوده و نباید از این نکته گذر کرد.

با این حال تولید فولاد ضد زنگ در ایران در مراحل نخست خود است و احتمالا تا سال های آینده اخبار خوبی به گوش خریداران می رسد. شما عزیزان نیز برای تهیه لوله های استیل باید عوامل موثر در افزایش قیمت لوله استیل در سال 1403 را بررسی کرده تا به اطلاعات بیشتری در مورد قیمت احتمالی آن دست پیدا کنید.

تاثیر عوامل جهانی روی قیمت لوله استیل

قیمت جهانی لوله استیل تابع انواع متغیرهاست که هر یک تاثیر به سزای خود را روی این محصولات می گذارند. عرضه و تقاضا، حمل و نقل، انرژی و عناصر آلیاژی را باید از آن ها دانست. طبق آمارها، حجم بازار جهانی استیل در سال گذشته تقریبا 153 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این آمار در امسال به 277 میلیارد دلار افزایش یابد. این یعنی حدود 6.8 درصد سود در مقایسه با سال گذشته.

لوله استیل کاربردهای گوناگونی در صنایع دارد که در گذشته به صورت کامل به آن اشاره داشتیم. با این حال اکثر آمار گفته شده به صنایع ساختمانی، پتروشیمی و دارویی مربوط است و ظاهرا نیاز آن ها در سال آینده افزایش پیدا می کند. در ادامه لازم است هر یک از متغیرهای ذکر شده را زیر ذره بین قرار دهیم.

1- روند کلی بازار در سال 1403

مقدار تولید و تناژ فروش در ابتدای سال 1403 رضایت بخش بود. قیمت ها به میزان اندکی در ایران افزایش داشت و محصولات تابع آن مانند میلگرد با استقبال بیشتری از سوی خریداران همراه شد. این افزایش قیمت به خاطر بالا رفتن هزینه حمل و نقل و موارد این چنینی بوده است. با توجه به افزایش شدید قیمت ارز در این سال، پیش بینی ها حاکی از افزایش بیشتر قیمت ها در ادامه است.

چین یکی از کشورهایی است که چنین محصولاتی را روانه ایران می کند و احتمالا به دلیل درخواست بالا، واردات این مواد در کشورمان رشد چشمگیری داشته باشد. جالب است بدانید چین بزرگ ترین مصرف کننده استیل در جهان است و سالانه 55 درصد از کل تولیدات جهانی را به خود اختصاص می دهد.

2- قیمت عناصر آلیاژی مختلف

ظاهرا عناصر آلیاژی تاثیر به سزایی روی قیمت نهایی لوله های استیل در هر سال دارند. برای نمونه باید مواد تشکیل دهنده اصلی لوله ها را عنوان کرد که شامل نیکل، کروم و فرومولیبدن هستند. با توجه به افزایش قیمت هر یک از آن ها در سال گذشته و مشاهده نوسانات در ابتدای امسال، بر این اساس هم می توان قیمت لوله استیل در سال 1403 را صعودی دانست.

3- هزینه انرژی

تولید فولاد به انرژی زیادی نیاز دارد و در نهایت روی قیمت آن تاثیرگذار است. اکنون نگرانی چندانی بابت هزینه انرژی برای ساخت لوله ها وجود ندارد و بررسی ها نشان می دهد قیمت آن آن چنان بیشتر نشده است. با این حال باید منتظر فصول سرما یعنی پاییز و زمستان بود. به خاطر مصرف بیشتر انرژی در این دو فصل، تعرفه انرژی بیشتر شده و در نتیجه قیمت لوله های استیل و مصالح ساختمانی دیگر، رشد افزایشی خواهد شد.

عوامل داخلی تا چه حد در قیمت لوله استیل موثر هستند؟

جدا از عوامل خارجی، دلایل داخلی نیز به نوبه خود منجر به افزایش قیمت لوله های استیل می شوند و باید شناخت خوبی از آن ها داشت. عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین دلایل است و طبیعتا با افزایش تقاضا، قیمت این محصولات نیز در سال 1403 بیشتر می شود. معمولا در فصولی که صنایع ساختمان سازی به اوج فعالیت خود می رسند، شاهد چنین چیزی هستیم. در کنار این عامل، نوسانات ارز را هم نباید از یاد برد.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید، عوامل زیادی روی افزایش قیمت لوله استیل در سال 1403 درست مانند سال های گذشته نقش دارند. به نظر می رسد صعود قیمت لوله استیل روی نمودار در امسال با شیب تندتری همراه باشد. برای کسب اطلاعات در مورد قیمت کنونی و به روز لوله های استیل، کافیست سایر صفحات سایت را بررسی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تولید محتوا