استاندارد ورق استیل 304 – جدول AISI

استاندارد ورق استیل 304

ورق استیل یکی از آلیاژهای فولادی است که عناصر تشکیل دهنده متفاوتی دارد. بیشتر ترکیبات ورق استیل، آهن و کربن هستند. به همین خاطر برای ساخت ماشین‌آلات و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از مقاطع فولادی بر اساس استانداردهای خاصی تولید می شوند. یکی از انواع ورق‌های استیل ورق ۳۰۴ است که دارای استاندارد های مختلفی است. استاندارد ورق استیل 304 بر اساس معیارهای اروپایی نامگذاری می‌شود و یکی از پرکاربردترین ورق‌های استیل است.

آشنایی با ورق استیل 304

ورق استیل 304 که بر مبنای آهن است و 2 درصد کربن دارد، خواص مکانیکی بسیار خوبی دارد. ورق‌های استیل با توجه به میزان کربن که بر اساس استاندارد آن ورق تعیین می شود، خواص متفاوتی از خود نشان می دهند.

به ورق استیل 304، استنلس استیل یا استیل ضد زنگ هم گفته می شود. این فولاد پرکاربرد در دسته فولاد آستنیتی قرار گرفته و بدون گسیختگی قابلیت کشیدگی دارد. همین هم باعث می‌شود تا برای ساخت انواع قابلمه؛ سینک ظرفشویی و لوازم آشپزخانه کاربرد های زیادی داشته باشد.

این فولاد دارای 18% کروم است و 8% نیکل نیز در ترکیبات آن وجود دارد. به‌طورکلی فلز استیل در برابر زنگ زدگی و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همین امر هم باعث می‌شود تا کاربردهای مختلفی داشته باشد. گریدهای مختلف استیل مانند گرید 304، به شکل های میلگرد استیل، ورق استیل و لوله تولید می شود. ورق‌های استیل هرچه ضخامت بیشتری داشته باشند، قیمت آن ها بالاتر می رود.

استاندارد ورق استیل 304 چیست؟

ورق استیل انواع مختلفی دارد و یکی از انواع ورق استیل که سری های گوناگونی دارد و توسط اعداد مختلف شماره گذاری می شود، ورق استیل 304 است. استاندارد هایی که برای شماره گذاری این نوع ورق‌های استیل در نظر گرفته می شود، با سری های دیگر تفاوت دارد. به عنوان نمونه ورق استیل 316 دارای استاندارد های متفاوتی از ورق‌های استیل 201 و 304 است. استاندارد این ورق بر اساس استاندارد 4301/1 کشور آلمان تعیین می‌شود و نشان می‌دهد که مقاومت آن در برابر خوردگی و سایش از استیل 316 کمتر است. همین امر باعث می شود تا قیمت استیل 304 از ورق 316 کمتر باشد.

استاندارد ورق استیل 304

 

انواع استاندارد ورق استیل

ورق‌های استیل با توجه به اینکه با چه روشی تولید می شوند، دارای استاندارد های گوناگونی هستند. این استاندارد ها عبارت‌اند از:

استاندارد AISI

استاندارد AISI یکی از انواع استاندارد ورق استیل 304 است. این استاندارد بر اساس استانداردهای انجمن آهن و فولاد کشور آمریکا طراحی و تدوین شده است و مخفف نام همین انجمن است. این استاندارد که معمولاً به همراه اعداد سه رقمی در کنار انواع مقاطع فولادی قرار می گیرد، با توجه به سری محصول مورد نظر، نام گذاری می شود. پس از این عدد سه رقمی، معمولاً یک حرف انگلیسی هم قرار می گیرد که نشان دهنده میزان کربن موجود در آن آلیاژ می باشد.

انواع ورق استیل 304 خواص مکانیکی + مشخصات

برای نامگذاری استاندارد AISI از چه روشی استفاده می شود؟

نامگذاری استاندارد ورق استیل 304 با توجه به این استاندارد، به دو روش انجام می شود؛ یعنی دو گروه از فولاد ها هستند که بر اساس این استاندارد طبقه بندی می شوند. این دو گروه عبارت‌اند از:

  • فولاد کم آلیاژ و کربنی

برای نامگذاری استاندارد فولاد کم آلیاژ و کربنی از ۴ تا ۵ کاراکتر استفاده می شود. معمولاً دو کاراکتر ابتدایی از سمت چپ و دو حرف انگلیسی، نشان می دهند که فولاد از چه گروهی است. دو کاراکتر بعدی هم به میزان کربن موجود در ترکیب فولاد اشاره دارند. البته این عدد در ۱۰۰ ضرب می شود و چنانچه ترکیبات خاص دیگری در این نوع از استیل موجود باشند، نام آن نیز در این ترکیب قرار می گیرد.

  • فولاد ضد زنگ

جهت نامگذاری استاندارد AISI برای فولاد های استنلس استیل یا ضد زنگ، یک سیستم سه کاراکتری وجود دارد. اولین کاراکتر از سمت چپ نوع فولاد را نشان می دهد. اگر اعدادی مانند ۲ و ۳ در این نامگذاری قرار بگیرند، نشان می دهند که استیل مورد نظر ساختار آستنیتی دارد و اگر این عدد تبدیل به ۴ شود نشان دهنده این است که استیل دارای ساختار مارتنزیتی و فریتی است.

استاندارد ASTM

در استاندارد ASTM از ترکیب ارقام و حروف برای نامگذاری فولاد های مختلف استفاده می شود که هر یک از این اعداد و ارقام اطلاعات ویژه‌ای را به کاربران منتقل می کنند. اگر این استاندارد از گروه A تا G استفاده شده باشد، نشان دهنده گروه موضوعی همان استاندارد است. البته تمام فلزات با حرف A در این استاندارد مشخص می‌شوند، اما این در حالتی است که میزان آهن در آلیاژهای آهنی مساوی یا بیشتر از 50% باشد. در صورتی که این مقدار از 50% کمتر شود، این حرف A تبدیل به حرف B می شود. سه رقم بعدی هم که هیچ ارتباطی با خصوصیات ورق آلیاژی ندارند، شماره های ترتیبی هستند. درنهایت نیز دو رقم قرار می‌گیرد که مربوط به سال بازبینی یا انتشار آلیاژ است.

 

استاندارد DIN

استاندارد DIN کشور آلمان به دو صورت استاندارد عددی و استاندارد حرفی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در استاندارد DIN حرف ایکس با دو عدد قرار بگیرد، عدد مورد نظر نشان می دهند که این ورق چند درصد کربن دارد.

استاندارد USN

این استاندارد بین‌المللی که با یک حرف انگلیسی آغاز می شود، برای ورق استیل مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از حرف اول معمولاً 5 عدد دیگر قرار می گیرند. در صورتی که این حروف انگلیسی تغییر کند، هر یک نشان دهنده یک نوع ورق استیل هستند. در صورتی که دو عدد آخر 0 باشد، نشان می دهد که این محصول فولادی یک آلیاژ پایه است.

کلام پایانی

در صورتی که قصد خرید ورق استیل را دارید و اطلاعات کافی درباره استاندارد ورق استیل 304 یا هر یک از انواع دیگر این ورق ندارید، می توانید از اطلاعاتی که در این نوشتار در اختیار شما قرار دادیم، استفاده کنید. استاندارد ورق استیل یکی از عواملی است که روی قیمت آن تأثیر دارد؛ بنابراین باید قبل از خرید، اطلاعات کافی دراین‌باره داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *