ابعاد و سایز استاندارد انواع لوله های استیل

اطلاع از استاندارد سایز لوله های استیل یکی از دغدغه های مشریان خرید محصولات استیل است. انواع قطعات استیل شامل لوله استیل، پروفیل، واشر نوار آببندی، ورق استیل، فیلراستیل، فلنج، نبشی، تسمه و تیوپ معمولا از متریال های استیل 201، 202، 203 تا 430 تولید و وارد بازار می شوند. در این مقاله با ابعاد لوله استیل و انواع لوله آشنا می شویم.

لوله استیل صنعتی چیست؟

این گونه از لوله استیل به انواع مختلفی مثل لوله های بدون درز ، لوله های درزدار و لوله های نسوز تقسیم می شوند. لوله استیل به خاطر فشاری که تحمل می کند دارای ضخامت های گوناگونی است؛ اصطلاحا به ضخامت سایز لوله استیل، رده می گویند. از پر مصرف ترین ضخامت های ابعاد لوله استیل در بازار ایران رده های 10 – 40 – 80 – 160 – XXS  است. همچنین لوله های استیل دارای اندازه قطر بین 8.1 اینچ تا 30 اینچ هستند. مهم ترین گریدهای این لوله استیل ها در بازار ایران شامل موارد زیر است.

  • لوله استیل صنعتی 304
  • لوله استیل صنعتی 316 (ضد اسید)
  • لوله استیل صنعتی 321 (ضد سایش)
  • لوله استیل صنعتی 309 (نسوز)
  • لوله استیل صنعتی 310 (نسوز)

در جدولی که در انتهای مقاله آورده شده می توانید سه استاندارد بین المللی (اینچ – میلیمتر – دی اِن) که نشانگر قطر خارجی لوله های استیل صنعتی هستند، وزن هر متر طول شاخه لوله استیل و ضخامت دیواره هر سایز لوله استیل را با رده مدنظر ببینید.

 

 

استاندارد ابعاد لوله استیل

معمولا طول شاخه لوله استیل در اندازه 6 متر تولید و وارد بازار می شود که دارای قطرهای در اندازه های  0.4 تا 25 میلی متر هستند. امکان استفاده از استاندارد سایز لوله های استیل به جای ابعاد طولی سفارشی وجود دارد.

متریال، کلاس ها و رده های لوله های استنلس استیل شامل A106 GR.B – A53 GR.B – API 5L GR.X42 to X70 – A33 GR.6 – A312 GR.304/304L & 316/316L & 321 & 347 & 309 & 309S & 310 & 310S Exotic alloys … Form 1/2˝ to 56˝ sch 10 to XXS می باشند.

انواع لوله استیل

انواع لوله استیل با ابعاد مختلف برای کاربردهای متفاوتی چون مصارف خانگی و مصارف عمومی مثل دکوراتیو و نما استفاده می شوند. این لوله برای هماهنگی با اتصالات و لوله های دیگر دارای سایزهای استاندارد هستند که به چند گروه زیر تقسیم شده اند.

  1. لوله استیل صنعتی: این نوع لوله استیل در صنعت پایپینگ و جا به جایی سیالات کاربرد داشته و ابعاد آن مطابق جدول لوله های استیل و استاندارد جهانی است.
  2. لوله های صنایع شیری و غذایی : ابعاد لوله استیل صنایع غذایی طبق استاندارد دین آلمان تولید می شود و شامل سایزهای 25 میلی متر ، 38 میلی متر ، 52 میلی متر ، 76 میلی متر و 102 میلی متر است. لوله استیل صنایع غذایی و شیری برای عبور سیالاتی چون مواد خوراکی، شیر و مواد سازنده داروها مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. لوله استیل نرده: لوله استیل دکوراتیو یا لوله استیل نرده برای ساخت حفاظ و نرده در راه پله ها و ساختمان سازی کاربرد دارد. سایز لوله استیل نرده مطابق با ضخامت لوله های استیل و اتصالات مربوط به آن ها و در اندازه های 16 میلیمتر ، 25 میلیمتر ، 38 میلیمتر ،52 میلیمتر و 76 میلی متر تولید می شوند.

چه فولادی در ساخت لوله استیل استفاده می شود؟

فولاد یا ورق استیل آلیاژی ترکیبی از آهن و کربن است که از عناصر دیگری چون نیکل، کروم، آلومنیوم در ساخت آن هابه میزان اندک استفاده می شود. در ساختار فولاد بین 1/0 تا 5/1 درصد کربن به کار رفته است. اما از آن در گستره وسیعی از کاربردها مثل لوله استیل با فولادهای کم کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

توضیحات جدول وزن و ابعاد لوله استیل

جدول وزن لوله استیل 304

 

اندازه اسمی لوله استیل

برای مشخص کردن ابعاد لوله استیل معرفی شده از استانداری مربوط به آمریکای شمالی استفاده می شود که اندازه اسمی لوله (Nominal Pipe Size) گفته می شود. NPS از لحاظ فنی یک استاندارد غیر ابعادی بوده و مربوط به قطر لوله استیل است. اندازه اسمی لوله یا NPS استانداردی کلی به شمار می رود که برای همه جنس های لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بیرون از آمریکای شمالی شناسایی لوله ها از طریق قطر بیرونی یا (DN) انجام می شود؛ این مقدار بدون واحد یا بُعد تقریبا معادل با قطر بیرونی لوله در واحد mm یا میلی متر است. ابعاد (DN) لوله استیل مطابق با استاندارد ISO 6708  باید تعیین شود.

وزن (Weight): این پارامتر بیان کننده وزن یک متر لوله استیل بدون درز بر حسب کیلوگرم است و در جدول برای سایزها و رده های مختلف وجود دارد. این مقدار باید ضرب در 6 شود تا وزن شاخه استیل 6 متری به دست آید.

Wall: در جدول ضخامت لوله با عبارت Wall نشان داده شده است.

(OD): این پارامتر بیان کننده قطر خارجی به صورت پشت در پشت است.

جمع بندی

ابعاد لوله استیل در اندازه های استاندارد متفاوتی تولید می شوند که هر یک کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله به طور مختصر در مورد استاندارد سایز لوله های استیل به همراه جدول وزن و ابعاد لوله استیل توضیحاتی ارائه شد.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی