آیا لوله استیل صنایع غذایی بهداشتی است؟

لوله استیل صنایع غذایی، یکی از محصولاتی است که برای نگهداری، حمل و ذخیره‌سازی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. کارخانه‌هایی که محصولات فولادی تولید می‌کنند با در نظر گرفتن اهمیت بهداشت برای نگهداری مواد غذایی، تولیدات ویژه‌ای دارند که در ساخت صافی‌های استیل، شیرآلات بهداشتی یا گیره‌های بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محصولات ایمنی و بهداشت کامل دارند.

لوله استیل صنایع غذایی بایستی کاملاً بهداشتی بوده و قابلیت نگهداری مواد غذایی را داشته باشد. به همین خاطر از بهترین مواد غیر خورنده و کاملاً بی‌اثر برای تولید این لوله‌ها استفاده می‌شود تا ایمنی مواد غذایی حفظ شود.

ترکیبات تشکیل‌دهنده لوله استیل صنایع غذایی چیست؟

لوله استیل از آلیاژهای ساخته می‌شود که مبتنی بر آهن هستند. این آلیاژها که 11% کروم دارند، شامل فلزاتی دیگری هم می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به کربن، نیکل و عناصر دیگر اشاره کرد. عناصر خاصی که در ساخت لوله‌های استیل صنایع غذایی به کار می‌روند، باعث می‌شوند تا این لوله‌ها خاصیتی داشته باشند که در معرض شرایط سخت محیطی قرار بگیرند و کیفیت اولیه خود را حفظ کنند.

ازآنجاکه استیل‌های دارای نیکل هیچ‌گونه تغییری در طعم و رنگ غذا نمی‌دهند و از آلوده شدن آن جلوگیری می‌کند بیشتر صنایعی که با مواد غذایی مرتبط هستند از لوله‌های استیل بهداشتی که حاوی نیکل هستند استفاده می‌کنند.

باید این نکته را بدانید که هر نوع لوله‌ استیلی کارایی استفاده در صنایع غذایی را ندارد. چراکه هر یک خواص منحصربه‌فردی دارند که باعث تغییر کاربری آن‌ها می‌شود. به‌عنوان‌مثال عملکرد کارخانه‌های تولیدکننده سس گوجه با یک کارگاه قنادی متفاوت است؛ بنابراین هر یک باید با توجه به نیازهای خود از لوله‌های استیل استفاده کنند.

مزایای استفاده از لوله استیل صنایع غذایی

معمولاً از دو نوع لوله استیل 304 و 316 برای فرآوری و نگهداری محصولات غذایی استفاده می‌شود. این استیل‌ها که دارای برچسب ایمنی هستند، مناسب با تأسیسات و فرایندهای تولید هر کارخانه آماده می‌شوند و هر یک دارای خواص و ترکیبات متفاوتی هستند، اما استفاده از این محصولات در صنایع غذایی بهداشتی مزایایی دارد که می‌توان از آن‌ها به موارد زیر اشاره نمود.

  • دارا بودن سطح غیرقابل نفوذ در برابر انواع باکتری‌ها
  • استیل‌های باکیفیت به‌هیچ‌وجه نمی‌شکنند و دچار فرورفتگی نمی‌شوند.
  • در برابر فرسایش‌های اسیدی که مواد غذایی ایجاد می‌کنند، مقاومت دارند.
  • سطح لوله استیل در برابر واکنش‌های باکتریولوژی و شیمیایی مقاومت دارد و آن‌ها را خنثی می‌کند.
  • پوشش این لوله‌ها در برابر آتش کاملاً مقاوم است.
  • لوله استیل بهداشتی سطحی خنثی دارد که به‌هیچ‌عنوان بوی مواد غذایی را به خود نمی‌گیرد و آن را منتقل نمی‌کند.
  • در برابر لک و انتقال آن کاملاً مقاوم است.

لوله استیل در صنایع غذایی چه کارایی دارد؟ + راهنمای انتخاب و خرید

ویژگی‌های لوله استیل صنایع غذایی

لوله‌های استیل که در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر بهداشتی بودن، باید ویژگی‌های زیر را نیز داشته باشند.

  • مقاومت در برابر سرما و گرما

به دلیل اینکه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ممکن است بسیار گرم یا بسیار سرد باشند، لوله‌های استیل مورداستفاده در این صنایع، بایستی توان و تحمل دماهای مختلف را داشته باشند. به همین خاطر لوله استیل صنایع غذایی، یک لوله همه‌کاره است و مقاومت خوبی در برابر دماهای بالا و پایین را دارد.

  • طول عمر بالا

لوله‌های استیل و سایر محصولاتی که از استیل ساخته می‌شوند، معمولاً طول عمر بالایی دارند. حتی برخی از این محصولات ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. به همین خاطر کارخانه‌هایی که برای تولید و فرآوری نوشیدنی‌ها و مواد غذایی از لوله‌های استیل با طول عمر بالا استفاده می‌کنند، دیگر نگران تعویض کردن لوله‌ها و اتصالات یا شیرهای بهداشتی نیستند. چراکه استیل مقاومت خوبی داشته و سالیان سال برای آن‌ها کار می‌کند.

  • مقاوم به خوردگی

استیل جزو فلزاتی است که مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد. به همین خاطر در آشپزخانه و تولید مواد غذایی کاربرد ویژه‌ای دارد. چراکه با استفاده از این محصولات تولیدکننده نگرانی بابت خوردگی تجهیزات در برابر مواد اسیدی ندارد.

  • تمیز کردن آسان

به دلیل اینکه رعایت نظافت و تمیز کردن تجهیزات در کارخانه‌های تولید نوشیدنی و مواد غذایی مهم است، از محصولاتی استفاده می‌کنند که راحت تمیز شوند و از گسترش آلودگی و باکتری به سایر قسمت‌ها و محصولات غذایی جلوگیری شود. ورق‌های استیل که به‌راحتی تمیز می‌شوند، کاربرد فراوانی در صنایع غذایی دارند.

  • استحکام و عدم واکنش با مواد دیگر

استحکام بالای ورق‌های استیل در ساخت قفسه‌بندی و تجهیزات سنگین اهمیت زیادی دارد. همین امر هم باعث می‌شود تا آن‌ها برای مخزن‌های ذخیره‌سازی انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها مورداستفاده قرار بگیرند. در ضمن ورق‌های استیل به خاطر اینکه با مواد غذایی، اسیدها، مرکبات، سرکه یا حتی گوجه‌فرنگی واکنش نشان نمی‌دهند، کاربرد خوبی در این صنایع دارند و به‌هیچ‌وجه روی مواد غذایی و طعم آن‌ها تأثیر نمی‌گذارند.

کلام پایانی

لوله‌های استیل که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند، هیچ‌گونه ماده شیمیایی ندارند که در غذا نفوذ کند؛ بنابراین در صنایع تولیدی برای حفظ ایمنی مواد غذایی، لوله‌های استیل نقش مهمی دارند. به همین خاطر در صنعت فرآوری و تولید مواد غذایی از ذخیره‌سازی و برداشت گرفته تا جابجایی، حتی پخت‌وپز و سرو غذا، از انواع لوله‌های استیل استفاده می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *