آموزش جوشکاری و لحیم کاری ورق نازک استیل به روش اصولی

جوشکاری ورق نازک استیل

صنعت جوشکاری استیل در حال پیشرفت است و هر روزه روش های نوینی برای این کار ابداع می شود؛ به دلیل تنوع روش های جوشکاری استیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در خصوص جوشکاری ورق نازک استیل و هم چنین لحیم کاری ورق استیل توضیحاتی را ارائه دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع جوشکاری ورق نازک استیل

اصلی ترین فاكتورها برای جوشكاری ورق های استیل عبارتند از كاربرد تجهیزات جوشکاری، ضخامت ورق استیل و نوع مواد مصرفی. در ادامه به معرفی برخی متدهای جوشکاری ورق نازک استیل می پردازیم.

معمولاً از سه متد اصلی جوشکاری ورق نازک استیل استفاده می شود:

  • جوشکاری استیل با روش TIG
  • جوشکاری استیل با روش نقطه‌ای
  • جوشکاری استیل با روش MIG

به طور کلی می توان گفت که از روش TIG  بیشتر به منظور انجام جوشکاری ظریف و در عین حال قوی استفاده می شود؛ ولی روش جوشکاری استیل MIG ، ارزان‌ ترین راه برای جوش قطعات بزرگ است.

جوشکاری استیل با روش TIG

از این روش جوشکاری ورق نازک استیل، بیشتر برای کار در دمای پایین استفاده می شود. هم چنین در این روش، با توجه به نیاز پروژه، از گاز آرگون و در بعضی موارد، ترکیب آن با گازهای هیدروژن، هلیوم و نیتروژن استفاده می شود. برای نفوذ پذیری بیشتر در قطعات ضخیم ‌تر، از گاز هلیوم استفاده می شود زیرا این گاز می تواند گرمای بیشتری تولید کند.

در صورتی که بخواهید از اکسید شدن استیل پیشگیری کنید و مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش دهید، می‌توانید از جوش یک طرفه استفاده کنید. مهم ترین ویژگی‌ های این روش عبارتند از:

  • انعطاف پذیری بالا
  • کیفیت بالای استیل جوش داده شده و طول عمر بیشتر
  • با وجود این که این روش نسبت به روش MIG پیچیده‌ تر به نظر می رسد؛ ولی تجهیزات و دستگاه‌ های TIG ، تنظیمات زیادی دارد که هر یک است با توجه به پروژه انتخاب می ‌شود.

جوشکاری استیل نقطه‌ای

یکی از متداول ترین و ارزان ‌ترین روش های جوشکاری ورق نازک استیل، استفاده از روش گاز به صورت نقطه ‌ای است. در این روش می‌ توان با دستگاه جوشکاری نقطه‌ای RW  کلیه قطعات مورد نیاز را جوش داد.

با کمک جریان الکتریسیته بدون ایجاد کوچک ‌ترین خمیدگی در استیل و در کمترین نقطه ذوب آن، عملیات جوش دادن اتفاق می‌افتد. در واقع در این روش جوشکاری ورق نازک استیل، با استفاده از جریان الکتریسیته، لبه‌ های ساییده شده فلز حرارت می بیند تا بتوان آن ‌ها را به هم متصل کرد.

جوشکاری استیل  MIG

در این روش که به آن، MIG-MAG گفته می ‌شود، میان دو قسمت فیلر بدون روکش و قطعه، از یک قوس الکتریکی استفاده می ‌شود تا بتواند گرمای مورد نیاز برای جوشکاری را تولید کند. عملیات جوشکاری در این روش، یک فرآیند نیمه ‌اتوماتیک محسوب می شود و اگر به درستی انجام شود، در آخر کار، دو قطعه متصل با قدرت بالا خواهیم داشت.

در این روش جوشکاری ورق نازک استیل، از سیم الکترود و گاز آرگون استفاده می ‌شود. جوشکار می تواند با استفاده از جریان الکتریکی به راحتی نقاط جوش را ایجاد کند. به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین روش ‌ها محسوب می شود. ویژگی‌های این روش عبارتند از:

  • نسبت به روش TIG سریع تر انجام می شود.
  • برای انجام آن، نیاز به تجربه و تخصص خاصی نیست.
  • در شرایط آسان، ‌قابل اجرا است.
  • نقاط جوش در این روش بسیار سریع خنک می شود و به همین دلیل ممکن است میزان شکنندگی اتصالات افزایش یابد.

دیگر روش‌ های جوشکاری استیل

علاوه بر روش‌ های جوشکاری گفته شده در سطور فوق، روش‌های دیگری هم وجود دارد که عبارتند از:

جوشکاری استیل با برق

استفاده از جریان برق با استفاده از دستگاه ‌های مخصوص و کاربردی می تواند منجر به تولید استیل با درجه مقاومت بالا شود.

لحیم کاری ورق استیل

در این روش با استفاده از لیزر یا گاز آرگون به منظور ترمیم و تعمیر بدلیجات و نقره استفاده می‌ شود.

جوشکاری استیل با فلزات گوناگون

در این روش جوشکاری، به کمک فلزاتی همچون مس، قلع و یا تیتانیوم برای تولید و تعمیر لوازم استیل عملیات جوشکاری انجام می ‌شود.

جوشکاری استیل با هوا برش

یکی از قدیمی ‌ترین متدها است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از هوا برش و دستگاه مخصوصی استفاده می‌ شود. این روش تحت عنوان گاز اکسی استیلن یا هوا گاز نیز شناخته می‌ شود.

جوشکاری استیل با گاز CO2

یکی از اولین روش‌ های جوشکاری ورق استیل به شمار می رود و با استفاده از گاز دی اکسید کربن انجام می ‌شود که امروزه استفاده از گاز آرگون، جایگزین آن شده است.

بهترین شیوه جوشکاری ورق استیل

انتخاب بهترین روش برای جوشکاری استیل بستگی به کیفیت آن دارد. به طور کلی، در صورتی که در پی جوش دادن ارزان‌ و با قیمت مقرون به صرفه هستید، بهتر است از روش جوش نقطه‌ای استفاده کنید. ولی چنانچه استیل مورد استفاده نازک است، بهترین گزینه، استفاده از  TIG  یا  گاز تنگستن است.

سخن پایانی

جوشکاری استیل به روش های مختلفی انجام می شود که به فاکتورهای مختلفی از جمله ضخامت استیل، مواد مصرفی وتجهیزات بستگی دارد ولی به طور کلی، جوشکاری ورق نازک استیل به کمک روش TIG قابل انجام است.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی